Svar: Hvornår er det ok at stoppe med natamning og ammebehov om dagen
12. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Janne
Faktisk er det efter 6 måneders alderen ernæringsmæssigt ikke længere nødvendigt at amme om natten. Barnet kan her godt indtag sit mælkebehov i løbet af dagen og aftenen. Det betyder ikke at man ikke skal amme sen aften omkring midnat, men amningen midt om natten kan undværes.
Du fortæller at din dreng nu er 8½ måned gammel, derfor er der intet i vejen for at du i stedet tilbyder vand om natten og hjælper ham med at finde roen på anden vis - præcis som du har gjort. Det er måden at gøre det på.
Du skal naturligvis så sikre dig at han tilbydes brystet som han har behov for i løbet af dagen og at han derudover spiser som han bør i forhold til sin alder. Det er vigtigt at han får hvad han har behov for i løbet af dagen for at du kan forvente at han kan undvære om natten.
En plan for dagen til et barn på 8½-9 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Havregrød, vand af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos eller frisk frugt i stykker, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød og fisk, brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden som små stykker frikadelle, kogte pastaskruer, ris med lidt sovs osv. Vand af kop
Puttes til middagslur og nogen vælger at amme her i stedet for at amme sen aften. Det afhænger helt af hvad barnet har mest behov for og hvor meget barnet spiser om dagen. Det er vigtigt at mælken om dagen ikke tager pladsen op for maden, så kan det være bedre at amme inden midnat, hvor efter barnet så kan sove til næste morgen.
Eftermiddag: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ banan eller anden frugt, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør. Vand af kop
Aften: Grøntsagsmos, udgangspunktet er familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags - din dreng kan spise stort set det samme som I andre, naturligvis moset i en konsistens som passer til ham og så små stykker mad ved siden af, det er vigtigt, så han både får mos og mad i stykker. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften ammes inden du selv går i seng (igen afhængigt af hvorvidt han kan sove hele natten uden, fordi han er ammet inden middagslur eller om han fortsat har behov for mælken her for at kunne sove til næste morgen tidlig).
At sove igennem i 8 måneders alderen er at kunne sove 6-7 timer uden mælk - det vil sige fra f.eks. kl. 23-05/06.
Når han er 9-10 måneder kan du nedsætte til to amninger dagligt og disse bibeholdes til 12 måneders alderen, hvor du så kan stoppe helt eller vælge bare at amme en gang dagligt, indtil det er passende for jer begge at stoppe amning. Det er jo helt forskelligt, hvornår man synes tidspunktet er det rette:o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske