Svar: Hvornår er det ok at stoppe med natamning og ammebehov om dagen

12. marts 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Janne

Faktisk er det efter 6 måneders alderen ernæringsmæssigt ikke længere nødvendigt at amme om natten. Barnet kan her godt indtag sit mælkebehov i løbet af dagen og aftenen. Det betyder ikke at man ikke skal amme sen aften omkring midnat, men amningen midt om natten kan undværes.

Du fortæller at din dreng nu er 8½ måned gammel, derfor er der intet i vejen for at du i stedet tilbyder vand om natten og hjælper ham med at finde roen på anden vis - præcis som du har gjort. Det er måden at gøre det på.

Du skal naturligvis så sikre dig at han tilbydes brystet som han har behov for i løbet af dagen og at han derudover spiser som han bør i forhold til sin alder. Det er vigtigt at han får hvad han har behov for i løbet af dagen for at du kan forvente at han kan undvære om natten.

En plan for dagen til et barn på 8½-9 måneder kan se således ud:

Tidlig morgen: Amning

Morgen: Havregrød, vand af kop

Formiddag: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos eller frisk frugt i stykker, vand af kop

Puttes til formiddagslur

Frokost: Grøntsagsmos med kød og fisk, brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden som små stykker frikadelle, kogte pastaskruer, ris med lidt sovs osv. Vand af kop

Puttes til middagslur og nogen vælger at amme her i stedet for at amme sen aften. Det afhænger helt af hvad barnet har mest behov for og hvor ...

Annonce

... meget barnet spiser om dagen. Det er vigtigt at mælken om dagen ikke tager pladsen op for maden, så kan det være bedre at amme inden midnat, hvor efter barnet så kan sove til næste morgen.

Eftermiddag: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ banan eller anden frugt, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør. Vand af kop

Aften: Grøntsagsmos, udgangspunktet er familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags - din dreng kan spise stort set det samme som I andre, naturligvis moset i en konsistens som passer til ham og så små stykker mad ved siden af, det er vigtigt, så han både får mos og mad i stykker. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Sen aften ammes inden du selv går i seng (igen afhængigt af hvorvidt han kan sove hele natten uden, fordi han er ammet inden middagslur eller om han fortsat har behov for mælken her for at kunne sove til næste morgen tidlig).

At sove igennem i 8 måneders alderen er at kunne sove 6-7 timer uden mælk - det vil sige fra f.eks. kl. 23-05/06.

Når han er 9-10 måneder kan du nedsætte til to amninger dagligt og disse bibeholdes til 12 måneders alderen, hvor du så kan stoppe helt eller vælge bare at amme en gang dagligt, indtil det er passende for jer begge at stoppe amning. Det er jo helt forskelligt, hvornår man synes tidspunktet er det rette:o)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder