Svar: Nok mælk - 7 mdr.

12. marts 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lisa

Alternativet til modermælk når man er 7 måneder gammel er modermælkserstatning og da din drengs mælkebehov fortsat er ret stort, så må du således gøre op med dig selv, hvorvidt du kan få ham til at drikke modermælkserstatning eller hvorvidt du fortsat kan blive ved med at amme.

De fleste børn vil i 7 måneders alderen få deres mælkebehov dækket ved 4 amninger, i 8-9 måneders alderen kan nedsættes til 3 og herefter vil 2 amninger dagligt + A38 eller lignende, som du allerede er begyndt på være det, som dækker barnets behov for mælk. Derudover vil han selvfølgelig få mælk via kosten.

Hvis du skal arbejde i dagtimerne, så tænker jeg at det fortsat må være muligt for dig at amme ham tidlig morgen (06) eftermiddag (16), aften (19.30) og sen aften (23) - altså 4 gange i døgnet. Når han skal ned på 3 gange, så kan du springe den ene amning over (eftermiddag eller sen aften) og når han skal ned på 2 amninger dagligt, så vil det være fint at amme ham tidlig ...

Annonce

... morgen og inden sengetid. På den måde vil du godt kunne sikre ham hans mælkebehov indtil 12 måneders alderen.

Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af at din dreng gerne vil ammes og at du derfor må forsøge at lægge ham lidt mere til brystet, så du er sikker på at han får nok mælk. Det vil sige at det vil være en rigtig god idé at du lægger ham til om aftenen inden du selv går i seng - han kan sandsynligvis godt drikke af brystet i søvne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange er man nødt til at gøre sådan, for at det hele kan gå op i en højere endhed. Alternativet til amning er som sagt at du lærer ham at drikke mme af en kop eller en flaske. Du kan forsøge med forskellige slags for at se om han bedre kan lide smagen af noget end af noget andet.

Du skal naturligvis også bruge modermælkserstatning i den grød og mos du tilbereder til ham:o)

Håber du hermed er hjulpet lidt videre og kan se hvordan dagen fortsat kan hænge sammen, også selvom du starter arbejde. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!