Svar: Nok mælk - 7 mdr.
12. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lisa
Alternativet til modermælk når man er 7 måneder gammel er modermælkserstatning og da din drengs mælkebehov fortsat er ret stort, så må du således gøre op med dig selv, hvorvidt du kan få ham til at drikke modermælkserstatning eller hvorvidt du fortsat kan blive ved med at amme.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen få deres mælkebehov dækket ved 4 amninger, i 8-9 måneders alderen kan nedsættes til 3 og herefter vil 2 amninger dagligt + A38 eller lignende, som du allerede er begyndt på være det, som dækker barnets behov for mælk. Derudover vil han selvfølgelig få mælk via kosten.
Hvis du skal arbejde i dagtimerne, så tænker jeg at det fortsat må være muligt for dig at amme ham tidlig morgen (06) eftermiddag (16), aften (19.30) og sen aften (23) - altså 4 gange i døgnet. Når han skal ned på 3 gange, så kan du springe den ene amning over (eftermiddag eller sen aften) og når han skal ned på 2 amninger dagligt, så vil det være fint at amme ham tidlig morgen og inden sengetid. På den måde vil du godt kunne sikre ham hans mælkebehov indtil 12 måneders alderen.
Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af at din dreng gerne vil ammes og at du derfor må forsøge at lægge ham lidt mere til brystet, så du er sikker på at han får nok mælk. Det vil sige at det vil være en rigtig god idé at du lægger ham til om aftenen inden du selv går i seng - han kan sandsynligvis godt drikke af brystet i søvne.
Nogle gange er man nødt til at gøre sådan, for at det hele kan gå op i en højere endhed. Alternativet til amning er som sagt at du lærer ham at drikke mme af en kop eller en flaske. Du kan forsøge med forskellige slags for at se om han bedre kan lide smagen af noget end af noget andet.
Du skal naturligvis også bruge modermælkserstatning i den grød og mos du tilbereder til ham:o)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre og kan se hvordan dagen fortsat kan hænge sammen, også selvom du starter arbejde. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske