Brev:
Et bud på en soveplan
12. marts 2008
Alder:
1 mdr.
Et bud på en soveplan
Hej igen
Det med den søvn, er godt nok en udfordring. Hver dag, finder jeg på nye spørgsmål :o)
Inspireret af dig og af bogen ”sov igennem uden gråd” forsøger jeg at få lidt styr på det med søvnen. Min datters søvn (hun er 7 uger og 2 dage) svinger meget og derfor kan jeg ikke give dig en detaljeret plan over hendes søvn mønster.
Hun plejer at vågne omkring kl. 8.00. I løbet af dagen prøver jeg at afholde hende fra at klatsove. Men ca. en time efter vi er stået op plejer hun at sove ca. 45 minutter i mine arme. Her efter er hun vågen et par timer inden hun kommer i barnevognen. Jeg plejer at gå ca. 1 ½-2 timer med hende i vognen. Det svinger om hun vil sove videre. Ofte vågner hun når jeg stopper med at kører, men nogle gange sover hun videre, så hun får en lur på 4 timer. I bogen ”sov igennem uden gråd”, har jeg læst at det er for lang en lur om dagen. Synes du jeg skal vække hende efter 3 timer?
Efter turen i barnevognen er der krynk og trøst frem til kl. 19.00, hvilket vil sige hun er vågen i 4-5 timer. Vi forsøger at gå i seng med hende kl. 19.00 fordi hun græder meget. Grunden til vi går så tidligt i seng med hende, er at jeg tænkte hun er blevet overstimuleret/har været for længe oppe og derfor har brug for ro.
For det mest bruger vi 1 ½ - 2 timer på at få hende til at sove. Er dette et tegn på at vi går for tidligt i seng med hende. Skal vi vente et par timer? Hvis ja, hvad skal vi gøre ved hendes gråd. Bare trøste hende, mens vi slapper af og se tv?
Om natten sover hun med mange lyde, hvilket jeg tolker som om hun sover let. Hun bliver ammet 3-5 gange i perioden kl. 20.00 – 8.00. Nogen gange når hun vågner, falder hun hurtigt i søvn efter at hun er blevet ammet. Andre gange har hun øjne så store som tekopper og vil bestemt ikke sove. Hun er ikke i dårligt humør, men virker mere som om at hun har fået nok søvn. Så ligger hun hos mig indtil hun er træt nok til at sove igen. Tror du vi går for tidligt i seng?
Jeg ved godt babyer er forskellige, men vil du komme med et bud på en sove plan for hele døgnet.
Med venlig hilsen
Signe