Et bud på en soveplan

12. marts 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Et bud på en soveplan

Hej igen

Det med den søvn, er godt nok en udfordring. Hver dag, finder jeg på nye spørgsmål :o)

Inspireret af dig og af bogen ”sov igennem uden gråd” forsøger jeg at få lidt styr på det med søvnen. Min datters søvn (hun er 7 uger og 2 dage) svinger meget og derfor kan jeg ikke give dig en detaljeret plan over hendes søvn mønster.

Hun plejer at vågne omkring kl. 8.00. I løbet af dagen prøver jeg at afholde hende fra at klatsove. Men ca. en time efter vi er stået op plejer hun at sove ca. 45 minutter i mine arme. Her efter er hun vågen et par timer inden hun kommer i barnevognen. Jeg plejer at gå ca. 1 ½-2 timer med hende i vognen. Det svinger om hun vil sove videre. Ofte vågner hun når jeg stopper med at kører, men nogle gange sover hun videre, så hun får en lur på 4 timer. I bogen ”sov igennem uden gråd”, har jeg læst at det er for lang en lur om dagen. Synes du jeg skal vække hende efter 3 timer?

Efter turen i barnevognen er der krynk og trøst frem til kl. 19.00, hvilket vil sige hun er vågen i 4-5 timer. Vi forsøger ...

Annonce

... at gå i seng med hende kl. 19.00 fordi hun græder meget. Grunden til vi går så tidligt i seng med hende, er at jeg tænkte hun er blevet overstimuleret/har været for længe oppe og derfor har brug for ro.

For det mest bruger vi 1 ½ - 2 timer på at få hende til at sove. Er dette et tegn på at vi går for tidligt i seng med hende. Skal vi vente et par timer? Hvis ja, hvad skal vi gøre ved hendes gråd. Bare trøste hende, mens vi slapper af og se tv?

Om natten sover hun med mange lyde, hvilket jeg tolker som om hun sover let. Hun bliver ammet 3-5 gange i perioden kl. 20.00 – 8.00. Nogen gange når hun vågner, falder hun hurtigt i søvn efter at hun er blevet ammet. Andre gange har hun øjne så store som tekopper og vil bestemt ikke sove. Hun er ikke i dårligt humør, men virker mere som om at hun har fået nok søvn. Så ligger hun hos mig indtil hun er træt nok til at sove igen. Tror du vi går for tidligt i seng?

Jeg ved godt babyer er forskellige, men vil du komme med et bud på en sove plan for hele døgnet.

Med venlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin