Svar: Urolig søvn, familiemad og mad på rejse
7. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Pia
Det kunne godt lyde som om at der er et sammenfald mellem jeres drengs motoriske og mentale udvikling og det at han lige nu sover lidt mere uroligt. Det samme vil I sandsynligvis kunne se mellem 13-15 måneder og igen omkring 18-20 måneder og det er helt normalt.
Det er det helt rigtige I gør, hjælper ham med at skifte stilling, blive lagt godt igen, evt. få lidt vand af en kop, hvis han er vågen nok til det og så ellers berolige og betrygge ham i at han roligt kan sove videre. Nogle gange skal du ikke reagere, men bare lade ham selv tumle lidt rundt og komme videre i søvnen - han drømmer mere og bevæger sig naturligt uroligt, småklynker osv. på grund af øget drømmeaktivitet. fysisk uro har han også, det er svært for kroppen at finde ro, netop fordi han om dagen jo bruger sig selv motorisk så meget som han gør.
Med hensyn til jeres mad, så kan I faktisk gå ret hurtigt tilværks. Det er helt fint at I fortsat moser lidt af hans mad, så I er sikre på at han bliver fyldt godt op, men så er det ris med lidt sovs, kartofler moset med lidt sovs osv. og ved siden af så kød, fisk, grøntsager osv. i stykker, som han selv kan spise og tygge sig igennem. Det er helt fint med pasta og bolognaise, lasagne og lignende, men sørg for at der er pastaskruer i stykker, som han selv kan spise ved siden af den som så er sværere for ham at styre i munden.
Det lyder som om at han har lidt svært ved at finde ud af hvorvidt han skal tygge eller synke, hvis maden er grov i konsistens, som f.eks. pastasovs og lignende, hvorimod hvis maden er opdelt så er det lettere for ham. Prøv derfor at gøre det sådan at det han får med ske er moset og skal mere eller mindre synkes og det han får med gaffel eller spiser med fingrene er i stykker - han kan se forskel og måske lettere finde ud af det...:o)
Han må meget gerne få en bolle med lidt syltetøj eller smøreost som mellem måltid ligesom han også kan få frisk frugt og bær, som han kan spise selv. Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
Han må få det samme som I spiser, dog ikke honning, ymer, ylette og kvark. Sushi (rå fisk) er heller ikke for små børn, men almindelig mad kan han få alt af. Han må gerne få mad som er krydret og som smager af noget, det kan børn tit rigtig godt lide og hvis du kan få ham til at spise rodfrugter og forskellige andre grøntsager så er det rigtig godt.
Når han er 16 måneder gammel, så begynder han at mestre det at spise med en ske selv og han kan i portugal få yoghurt og forskellige morgenmadsprodukter om morgenen, han kan få frugt og brød af forskellig slags i løbet af dagen og han kan få ris, pasta, kød, fisk osv. som I andre spiser. Det kan være praktisk at bo et sted, hvor I har mulighed for at have lidt mad til ham i et køleskab på værelset. Det kan være praktisk fordi børn jo også har behov for små hyppige måltider i løbet af en dag. Men I kan sagtens købe noget lokalt som kan bruges, - yoghurt, brød, kiks, knækbrød og ligende som kan bruges når man er på ferie.
Nogle børn kan ikke leve uden deres havregrød om morgenen og det kan I naturligvis også lave, hvis I kan finde havregryn dernede.
På ferierejser skal man altid være opmærksom på at vand skal købes på flaske og man skal skylle frugt, børste tænder osv. i flaskevand. Det er en god idé at købe frugt, som skal skrælles - banan, appelsin, kiwi, ananas, melon og lignende så I er sikre på at frugten ikke er skyldet i urent vand eller der er andre stoffer på skrællen som hans mave vil reagere mod.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske