Brev:
Urolig søvn, familiemad og mad på rejse
7. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Urolig søvn, familiemad og mad på rejse
Hej Helen
Så er der flere spørgsmål denne gang om lidt forskelligt.
Først vil jeg gerne lige høre i hvilke aldre der er urolig søvn. Det gik rigtig godt med at sove om natten efter drænene blev sat i. Vi var nede på 2-3 opvågninger hvor han bare lige skulle have sutten så sov han videre - luksus. Nu vågner han igen hver 2. time natten igennem og klynker men er ret nem at få til at sove igen - falder stadig i søvn for sig selv uden problemer når han bliver puttet om aftenen. Kan det skyldes én af de faser med urolig nattesøvn?
Han går ikke selv endnu men kravle rundt over hele huset og udforsker - også gerne uden os. Er også blevet meget bevidst mentalt de sidste par uger og leger borte tit med os på eget initiativ fx. Elsker at lege fange hvor vi kravler efter ham.
Mht mad så er vi lidt bagud med at få ham til at spise vores mad. Det hele gik i hårdknude fra november til midt februar hvor han havde problemer med ørene. Hvor hårdt kan vi gå på med at give ham vores mad når han ikke har øvet sig så meget i det med at tygge? Rugbrødshapsere er han rigtig god til, men fx pasta og smuldret kød på panden i fx bolognaise drøner bare rundt inde i munden på ham uden han rigtig kan få det sunket. Han er dog meget interesseret i at smage vores mad og det lader vi ham gøre med mindre det er meget krydret.
Skal han stadig fyldes efter med grøntsagsmos? Vi vil jo helst ikke risikere at han begynder at vågne mere om natten pga sult.
Ville gerne have lidt forslag til mellemmåltider. Nu får han fx reven gulerod med frugtmos, yoghurt med havregryn, cultura med revet frugt eller frugtmos (mest for hans mave). Må han få en ristet bolle i hapsere med syltetøj eller smøreost (han vil af én eller anden årsag ikke rigtig bide stykker af mad selv - lidt underligt)?? Er der noget han ikke må få endnu?
Vi skal til Portugal i en uge i juli hvor han vil være 16 måneder. Kan vi forvente at han kan spise sig mæt i fx brød, pasta og hvad man ellers får serveret på sådan et turist hotel eller skal vi tage med så vi kan lave mad til ham til ét eller flere måltider ila dagen?
Med venlig hilsen
Pia