Urolig søvn, familiemad og mad på rejse

7. marts 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Urolig søvn, familiemad og mad på rejse

Hej Helen

Så er der flere spørgsmål denne gang om lidt forskelligt.

Først vil jeg gerne lige høre i hvilke aldre der er urolig søvn. Det gik rigtig godt med at sove om natten efter drænene blev sat i. Vi var nede på 2-3 opvågninger hvor han bare lige skulle have sutten så sov han videre - luksus. Nu vågner han igen hver 2. time natten igennem og klynker men er ret nem at få til at sove igen - falder stadig i søvn for sig selv uden problemer når han bliver puttet om aftenen. Kan det skyldes én af de faser med urolig nattesøvn?

Han går ikke selv endnu men kravle rundt over hele huset og udforsker - også gerne uden os. Er også blevet meget bevidst mentalt de sidste par uger og leger borte tit med os på eget initiativ fx. Elsker at lege fange hvor vi kravler efter ham.

Mht mad så er vi lidt bagud med at få ham til at spise vores mad. Det hele gik i hårdknude fra november til midt februar hvor han havde problemer med ørene. Hvor hårdt kan vi gå på med at give ham vores mad når han ikke har øvet sig så meget i det med at tygge? ...

Annonce

... Rugbrødshapsere er han rigtig god til, men fx pasta og smuldret kød på panden i fx bolognaise drøner bare rundt inde i munden på ham uden han rigtig kan få det sunket. Han er dog meget interesseret i at smage vores mad og det lader vi ham gøre med mindre det er meget krydret.

Skal han stadig fyldes efter med grøntsagsmos? Vi vil jo helst ikke risikere at han begynder at vågne mere om natten pga sult.

Ville gerne have lidt forslag til mellemmåltider. Nu får han fx reven gulerod med frugtmos, yoghurt med havregryn, cultura med revet frugt eller frugtmos (mest for hans mave). Må han få en ristet bolle i hapsere med syltetøj eller smøreost (han vil af én eller anden årsag ikke rigtig bide stykker af mad selv - lidt underligt)?? Er der noget han ikke må få endnu?

Vi skal til Portugal i en uge i juli hvor han vil være 16 måneder. Kan vi forvente at han kan spise sig mæt i fx brød, pasta og hvad man ellers får serveret på sådan et turist hotel eller skal vi tage med så vi kan lave mad til ham til ét eller flere måltider ila dagen?

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder