Brev:
Storesøster til tvillinger
7. marts 2008
Alder:
4 år
Storesøster til tvillinger
Kære Helen
Tak for dit svar, det er meget spændende at høre om, og jeg tror klart det er noget vi kan bruge til noget.
Her kommer nye spørgsmål..
Har 2 piger på 2 og 1 på snart 4 år. De små bliver lagt 19.15 til 19.30 og vågner mellem 6-7. Den store bliver lagt mellem 19.30-20.00 og sover til ca. 7. De små sover til middag men det gør den store ikke.
Jeg synes ofte at de er meget pylrede om morgenen. De klamrer sig til mig, og når den ene starter fortsætter den næste og næste. Nogen dage kan de være rigtig glade og tilpasse men alt for ofte er de pylrede… Vi har god tid om morgenen idet jeg har gået hjemme i nogen tid, men det skal også siges at faren rejser rigtig meget, det er derfor mig der altid har haft og har ALLE daglige rutiner.
Jeg prøver at kommunikere med dem når de er kede af det og være forstående og har også god tid til at sidde og kramme med dem, men det hjælper ikke ret meget. Først når de har været oppe nogle timer ”kommer de i gang” og så går det meget bedre, og de kan sagtens løbe rundt og lege og hygge sig. Det er som oftest om morgenen det går ”helt galt for dem” og det er lidt svært at få lavet havregrød mm. (jeg laver alt klart om aftenen for at gøre tilberedning kortest muligt.)
Har du nogen gode råd?
De bliver afleveret i vuggestue og børnehave lige inden 9.00 og jeg prøver så at hente den store pige tidligt. Dvs kl. 13 eller 14 således at vi kan lave noget sammen; det kan være at vi bare handler ind, går på biblioteket, fodrer ænder mm blot så hun får lidt ”voksen” tid med sin mor. Ligeledes bruger far også meget tid med den store pige når først han er hjemme. Alt dette gør vi fordi hun ikke er så moden af sin alder. Hun er en super kvik pige (og ikke tabt bag en vogn) men selve modenheden er ikke så stor. Jeg tror selv at det er fordi hun hele tiden stræber på at blive en del af sine søstres ”tætte bånd” De får som en-æggede tvillinger RIGTIG MEGET opmærksom blandt offentligheden, og desværre bliver den store ofte glemt.
Når jeg skriver at hun ikke er moden, er det bl.andet fordi hun ikke gider gå på toilettet og er bare generelt meget mere fjollet end pigerne på hendes alder i børnehaven, og mere "fjern" eller mindre interesseret i f.ex en fælles besked. Jeg synes personligt at det er skønt med hendes glade humør og at hun kan være barn og være fjollet men ønsker også at hun skal have lyst til at tage afstand fra hendes små søstre idet de på nogen områder ”prøver at overhale”.
Men bag hendes gode humør findes også en pige som kan blive aldeles TOSSET og sur på sine søstre eller andre børn, hvis ikke tingene går efter hendes hoved. Jeg kan godt forstå at det er irriterende at små søstre tager hendes ting, men hendes reaktion er ofte lidt for voldsom, dvs hun står og skriger ”nej din dumme søster” lige op i hovedet på hende..
Jeg har forsøgt at sige at hun skal kalde på mig og at jeg gerne vil hjælpe hende når/hvis de tager hendes ting for det gør sådanne søstre jo tit, men hun bliver bare så sur.
Har du nogen gode råd eller gode bøger om gode råd? Det er vel i bund og grund hendes selvværd der skal styrkes?
Et eller andet sted går jeg nok altid med en frygt for at den store pige ikke får nok opmærksomhed, og andre gange har jeg svært ved at finde grænsen på om hun evt. kan få for meget, fordi vi netop er så obs på hende, det kan være utrolig svært at få overblikket over det når man går i det til hverdag. Jeg er knap så ”bange” for de små, de virker enormt stærke og udover deres mor og far har de både en storesøster og en tvilling!!
Jeg ser frem til at høre fra dig.