Svar: Hvad skal jeg nu - amning, skemad eller?

6. marts 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Det lyder som om Mathilde er en pige der stortrives på mors mælk. Jeg kan godt høre at du ammer rigtig meget i løbet af natten og jeg tænker at du derfor skal forsøge at få lidt mere mælk i hende i løbet af dagen. Det lyder ikke umiddelbart som om at du i første omgang skal begynde med lidt grød.

Du fortæller at hun har været indlagt på grund af manglende vægtøgning, men det lyder som om at hun er kommet rigtig godt efter det, hun har fordoblet sin fødselsvægt kun 4½ måned gammel og det er rigtig godt! Det lyder derfor som om at din mælk er god for hende og hun trives med den.

Hun har en alder nu, hvor hun begynder at følge meget mere med i verden, hun får sværere ved at koncentrere sig om amning og slipper måske lidt før hun egentlig har fået helt nok. Hun vil så gerne følge med i verden omkring sig og det hun så ikke indtager om dagen, det skal hun naturligt indhente om natten.

Derfor vil jeg foreslå dig at du i første omgang forsøger at få hende til at spise lidt længere tid hos dig og at du giver hende begge bryster, når hun ammes om dagen. Lidt ligesom du gjorde i starten - begynd med at lade hende amme fra den ene side, lad hende spise det hun vil der, skift hende og tilbyd hende så modsatte side - først derefter er hun færdig med at amme. Næste gang du lægger ...

Annonce

... til, så starter du der hvor hun har fået toppen sidst, lader hende spise i bund der, skifter hende osv og tilbyder så modsatte side.

Det er helt normalt at børn har brug for mælk om natten. Man siger faktisk at det først er efter 6 måneders alderen at barnet ikke længere behøver mælk midt nat. Det betyder altså at hun stadig i den alder vil have behov for amning omkring midnat og igen tidlig morgen - men mellem 24-06, de 6 timer vil hun kunne klare sig uden mælk og kan i stedet tilbydes lidt vand eller bare en sut.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til mælk af flaske, når hun skal passes så tænker jeg at hun måske godt vil acceptere dette, når der ikke er anden mulighed og mors mælkefyldte bryster ikke er i nærheden:o) Hun kan jo godt finde ud af teknikken med at spise af en flaske, når hun kan drikke te af den, så det er nok fordi hun foretrækker den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke hende i.

Du kan overveje om du skal malke noget af din mælk ud (du ved jo hvordan:o)) så hun kan få din mælk på flaske, hvis det er smagen af modermælkserstatning hun ikke bryder sig om. Den der skal passe hende kan naturligvis også tilbyde hende lidt tynd grød på en ske, hvis det går helt galt, så I er sikre på at hun får noget at spise...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina