Svar: Hvad skal jeg nu - amning, skemad eller?
6. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Det lyder som om Mathilde er en pige der stortrives på mors mælk. Jeg kan godt høre at du ammer rigtig meget i løbet af natten og jeg tænker at du derfor skal forsøge at få lidt mere mælk i hende i løbet af dagen. Det lyder ikke umiddelbart som om at du i første omgang skal begynde med lidt grød.
Du fortæller at hun har været indlagt på grund af manglende vægtøgning, men det lyder som om at hun er kommet rigtig godt efter det, hun har fordoblet sin fødselsvægt kun 4½ måned gammel og det er rigtig godt! Det lyder derfor som om at din mælk er god for hende og hun trives med den.
Hun har en alder nu, hvor hun begynder at følge meget mere med i verden, hun får sværere ved at koncentrere sig om amning og slipper måske lidt før hun egentlig har fået helt nok. Hun vil så gerne følge med i verden omkring sig og det hun så ikke indtager om dagen, det skal hun naturligt indhente om natten.
Derfor vil jeg foreslå dig at du i første omgang forsøger at få hende til at spise lidt længere tid hos dig og at du giver hende begge bryster, når hun ammes om dagen. Lidt ligesom du gjorde i starten - begynd med at lade hende amme fra den ene side, lad hende spise det hun vil der, skift hende og tilbyd hende så modsatte side - først derefter er hun færdig med at amme. Næste gang du lægger til, så starter du der hvor hun har fået toppen sidst, lader hende spise i bund der, skifter hende osv og tilbyder så modsatte side.
Det er helt normalt at børn har brug for mælk om natten. Man siger faktisk at det først er efter 6 måneders alderen at barnet ikke længere behøver mælk midt nat. Det betyder altså at hun stadig i den alder vil have behov for amning omkring midnat og igen tidlig morgen - men mellem 24-06, de 6 timer vil hun kunne klare sig uden mælk og kan i stedet tilbydes lidt vand eller bare en sut.
Med hensyn til mælk af flaske, når hun skal passes så tænker jeg at hun måske godt vil acceptere dette, når der ikke er anden mulighed og mors mælkefyldte bryster ikke er i nærheden:o) Hun kan jo godt finde ud af teknikken med at spise af en flaske, når hun kan drikke te af den, så det er nok fordi hun foretrækker den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke hende i.
Du kan overveje om du skal malke noget af din mælk ud (du ved jo hvordan:o)) så hun kan få din mælk på flaske, hvis det er smagen af modermælkserstatning hun ikke bryder sig om. Den der skal passe hende kan naturligvis også tilbyde hende lidt tynd grød på en ske, hvis det går helt galt, så I er sikre på at hun får noget at spise...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske