Hvad skal jeg nu - amning, skemad eller?

6. marts 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hvad skal jeg nu - amning, skemad eller?

Hejsa

Nu kommer der sikkert et spørgsmål der ligner mange andre, men kan ikke lige overskue at finde et der ligner mit, så her kommer det : )

Jeg har en dejlig lille pige (Mathilde) på 4 1/2 mdr. som er født en uge før termin og vejede 3000 g og 50 cm lang. Hun vejede for en uge siden 6400 g og var 63 cm lang.

Hun er blevet fuldt en del med vægten, da hun som 3 mdr. pludselig ikke ville spise og begyndte at tabe sig, jeg var indlagt med hende i fire dage og det var heldigvis kun en virus. Det var dog hårdt for kæmpede med amning og pumpe for at mælkeproduktionen ikke gik i stå. Den faldt nemlig rimelig hurtigt, men det lykkes at få den op igen og hun har siden spist rigtigt fint og taget fint på.

Hun bliver ammet ca. hver 3 time om dagen og ca hver 4 time om natten og det har været fint nok. Hun spiser nu på begge sider og spiser ca. i 10-15 min.
Hun har da før sover 5-6 timer om natten uden mad, men det har nu mere været en undtagelse end en regl. På de sidste 2-3 uger er hun dog begyndt at vågne rimeligt hyppigt om natten og virker sulten. Jeg får hende hurtigt til ro ved at amme hende og kan nogengange få hende til ro med sutten, men det er måske en gang om natten og det tager noget længere tid.

Hun vil overhoved ikke tage mælk af sutteflaske hverkan af mig eller min kæreste, så det begænser min færden uden hende rimeligt meget, tænker på hvordan det skal gå, når hun om et mdr. skal passes da vi skal til bryllup..

Hun har tidligere da hun var syg, ...

Annonce

... godt ville drikke vand eller kamiliethe af sutteflasken, så har tænkt på at hun skulle have det om natten, men er for det første bange for at hun vågner for meget og for det andet at hun faktisk har brug for mælken og ikke skal drikke sig mæt.

Jeg har prøvet at skrive hendes døgnrytme her i sådan ca. tider:

kl. 8.45 vågner
- 9.00 ammes
- 11-12.00 sover formiddagslur
- 12.00 ammes
- 14.00-17.00 sover middagslur
- 17.00 ammes
- 19-19.30 sover lille powernap
- 20.00-20.30 ammes
- 21.00 puttes i sin seng til natten og sover ca. indefor 1/2 time
- 22.00 går selv i seng
- 23.00 vågner og ammes
- 01.45 vågner og ammes
- 04.00 vågner og kan nogengange fåes til ro med sutten..
- 05.30 vågner og ammes
- 07.00 vågner og ammes

Hun er om dagen ellers en glad og aktiv lille pige som er begyndt at blive meget nysgerig og skal helst underholdes hele tiden, er for tiden slet ikke god til at ligge eller sidde selv, kun i 5-10 min af gangen. Det kræver derfor en del overskud og jeg er desværre slet ikke god til at sove om dagen, så det blir det aldrig til. Skal jo også hente min store dreng, læse lektier med ham mm. Min kæreste er ikke så meget hjemme og skal bl.a på rejsearbejde 4-5 dage i næste uge.

Jeg tænker derfor om jeg så småt skal prøve at give hende lidt hirsegrød på min mælk midt på dagen og så amme hende ved siden af og resten af tiden, eller om jeg skal kæmpe med amningen lidt endnu???

Håber du kan give mig et par gode råd.

Mange hilsner

Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder