At sige farvel når man skal i vuggestue

6. marts 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

At sige farvel når man skal i vuggestue

Kære Helen,

Først tak for en super brevkasse, jeg har været så glad for dine svar til andre i mit første år som mor, nu venter jeg/vi nr. 2 så jeg er sikker på at der kan komme flere spørgsmål til.
Dog handler dette om vores datter nu på 2,5 år.

Det drejer sig om at hun stadig græder, når hun bliver afleveret i vuggestue.... For at gøre en lang historie kort vil jeg her liste de større omvæltninger op der har været i hendes lille liv, for jeg ved det ikke altid har været helt nemt.

September 2005:
Født 4 uger før tid, da jeg endte i svangerskabsforgiftning, men vores datter var fin.

April 2006:
Vores datter starter i vuggestue i den kommune vi bor i på det tidspunkt.
Da jeg skal/gerne vil starte på arbejde.

Maj 2006:
Vi flytter (kommune), men bibeholder hende i vuggestuen og det går så fint i vuggestuen.

Juli 2006:
Vores datter begynder nu at græde når vi afleverer hende, dette har hun ikke gjort tidligere, men det passer jo lige med separationsfasen.

Oktober 2006:
Bliver vi/hun tilbudt plads i en vuggestue i den nye kommune vi flytter til og efter store overvejelser vælger vi at flytte hende. Denne vuggestue viser sig efter noget tid desværre at have et dårligt arbejdsklima og vi bliver ikke glade for den. Øv. Vores datter græder stadig hver morgen.

Januar 2007:
Min mand fik tilbudt en udstationering med sit job som vi i december vælger at takke ja til og medio januar flytter vi til Sydafrika.

Februar 2008:
Vores datter kommer i vuggestue hernede i Sydafrika.

Marts 2008:
Vores datter får dræn i øret efter et år med store øreproblemer og det går rigtig fint nu med ørerne.

Det var sådan lige i meget korte træk, der kan jo skrives en masse ting hvorfor og hvorfor ikke, men som du kan se har det ikke været så stabilt for vores lille datter og havde vi kendt fremtiden om at flytte til afrika havde vi naturligvis ikke flyttet hende fra vuggestue 1 til 2. Men det hele kom lige oveni hinanden desværre. Jeg vil sige at vi som forældre hele tiden har haft for øje hvordan omvæltningerne trods alt kunne takles bedst for vores datter.

Problemet er jo så, at hun fra hun er 11 mdr og kommer i separationsalderen stort set har grædt hver morgen jeg/vi afleverer hende. Det er meget meget få morgener hun ikke har grædt.

Det skal siges at de i alle 3 vuggestuer siger at det tager 5-10 min. og så er ...

Annonce

... det det og at hun ellers har det fint i løbet af dagen. Når jeg henter hende om eftermiddagen nu kan jeg nogle gange stå og se hende/dem lege og jeg kan se hun er glad og har det fint. Jeg har talt med vuggestuerne de 3 forskellige steder hun har været og de siger hun er en frisk pige der er med på noget sjov altid, og at jeg ikke skal bekymre mig, det er 'kun' lige om morgen hun er ked af det. Det prøver jeg så på ikke at gøre, men jeg må erkende at jeg synes det er hårdt at aflevere et grædende barn (stort set) hver morgen.

Jeg har prøvet at se om jeg/vi gør noget anderledes de få morgener hvor det er gået godt og det synes jeg ikke. Både mig og min mand prøver jo at være glade når vi skal aflevere hende og taler positivt om vuggestuen og pædagogerne mm.

Mit store spørgsmål er - hvad er det vores lille datter har så svært ved når vi siger farvel i vuggestuen?
Når hun bliver passet ved bedsteforældre og andre hun kender græder hun typisk ikke (det kan ske nogle få gange).
Vi er slet ikke bekymret for hende for hun er en stærk lille pige med meget faste egne meninger:o) og et godt humør. Men hun har altså problemer med at blive afleveret i vuggestuen.

Næste store skridt er nu et skift fra en vuggestue klasse op (vi er ved at køre hende ind nu) og hun har haft nogle fine dage (bortset fra om morgenen). Hernede har man lige en mellemklasse i forhold til danmark hvor det hedder 0-3 og 3-6 hedder det hernede 0-2,5år - 2,5-4år og så 4-6 år. Desuden venter vi barn nr. 2 her om 1 mdr (medio april) så der sker der igen en stor ting i hendes liv. Og ultimo dette år påtænker vi at rejse til Danmark igen da kontrakten her lyder på to år men det er jo så igen = et børnehaveskift. Men om det er skift der generer hende ved jeg ikke, men det er i hvert fald bare hårdt at sige farvel til far og mor når man skal afleveres, for nu har det jo i princippet været sådan i 1,5 år, trods hun her i den vuggestue hernede har været i samme klasse i over et år.

Nå men jeg kunne jo skrive en masse, men jeg håber dette kan give dig lidt en forståelse af vores afleverings-problem. Det skal siges at hun også tit har grædt af ivrighed når vi kom og hentede hende igen, dette er dog ved at stoppe lidt synes jeg. I DK var hun typisk i vuggestue fra 8-16 hernede er hun fra 9-15.

Jeg ser meget frem til at få dine tanker omkring dette:o) og på forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor