Svar: Nok mælk ved amning

2. marts 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Da din datter er født lidt før tid, så synes jeg umiddelbart ikke at du skal begynde med skemaden alt for hurtigt. Det er meget sandsynligt at hendes tarmsystem ikke rigtigt vil kunne kapere skemaden og at hun har brug for lidt mere tid, for at hun ikke skal få ondt i maven og blive ked af det, på grund af det.

Det lyder dog ganske sandsynligt at hun har brug for mere mad, - hun har simpelthen brug for at få din mælkemængde sat lidt op. Det er rigtig godt at du ammer så hyppigt du kan, da det netop er hyppigheden af amning, som øger din mælkemængde. Men når det er sagt, så er det også en rigtig god idé, at du forsøger at tilbyde hende mælk fra begge bryster under en amning, så begge bryster stimuleres ved hver amning. Samtidig er det at hun fyldes rigtig godt op med mælk fra begge bryster i løbet af dagen med til at hun ikke søger brystet så meget om natten.

Hun har en alder nu, hvor hun begynder at blive meget mere opmærksom på verden omkring sig og det betyder at hun nogle gange ikke spiser helt så meget om dagen, som hun egentlig har behov for. Hun har sværere ved at holde koncentrationen om brystet og slipper derfor lidt for hurtigt og så er hun nødt til at indhente det forsømte om natten...:o)

Det vil sige at du altså skal forsøge at lægge hende til det ene bryst, lade hende spise godt derfra, så skal du skifte hende, så hun atter vågner op til dåd og så tilbyde hende det andet bryst. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun sluttede sidst, skifter hende og tilbyder modsatte side.

Alt efter hvordan du har det med amning og flaskegivning, så vil det være fint at du overvejer hvorvidt du gerne vil supplere hende med udmalket modermælk eller modermælkserstatning. I givet fald kan det være af en flaske, som du så kan arbejde på at få hende til at tage imod, eller du kan supplere hende med lidt ekstra af en kop...

Når man går ind og supplere med ekstra mad, så spiser barnet jo ikke ved brystet og derfor vil det på sigt nedsætte mælkemængden. Andre gange giver det måske lige den pause du har behov for, netop fordi du også har behov for hvile og ro, for at danne mælk. Det er derfor helt okay, at du en enkelt aften forsøger om det kan hjælpe at tilbyde hende lidt ekstra på en kop eller en flaske, men hvis du gør det til en vane at supplere med en flaske om aftenen, så vil din mælkemængde indrette sig på dette og du vil producere den mindre mælk.

Det kan være en rigtig god idé at forsøge at lægge din datter til brystet i forskellige ...

Annonce

... ammestillinger, da hun stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan hun lægges til. Det kan således også have betydning for mælkedannelsen.

Det vil være rigtig godt at du som sagt får hvilet dig i løbet af dagen og du skal også sørge for at prioritere tid og mad til dig selv. Du skal sørge for at få dig et bad, få mad og drikke - altså sikre dig alle dagens måltider og små mellemmåltider ind imellem. Sørg for at drikke mellem 1-2 liter vand dagligt.

Man kan også få medicin til fremme af mælkedannelsen, men i første omgang synes jeg du skal forsøge ovenstående. Hvis dette ikke hjælper, så kan man overveje, hvad fremgangsmåden så skal være - og det kan udmærket være supplement med lidt mme af en kop eller af en flaske. Det vil være helt okay.

Mme mætter mere end modermælk og din datter vil således godt kunne sove lidt længere tid af gangen med supplement af dette. Samtidig vil det ikke være så hårdt for maven som skemad og derudover vil det at få modermælkserstatning (eller evt. vælling) betyde at hun får en større mængde og derfor større mæthed, end få skefulde grød vil kunne give.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der er således lidt forskelligt at forsøge sig med inden du begynder med skemaden og jeg synes det er værd at prioritere, netop fordi hun ikke er ældre end hun er og fordi hun er født lidt før tid...

Med hensyn til lejringsbetinget skævt kranie, så er det især i de første 3 måneder at kraniefaconen ændrer sig efter hvordan barnet lejres. Der kan dog forsat være en påvirkning med den alder din datter har. Hvis din datter ikke har problemer med fladt eller skævt hoved, så er sandsynligheden for at hun får det nu, hvor hun er 4 måneder gammel således mindre end tidligere. Sørg dog for at hun stadig lægges så meget på maven som muligt i løbet af dagen og hold øje med hvorvidt hun har en foretrukken side at dreje hovedet til, når hun f.eks. sover.

Hvis hun har tendens til lejringsbetinget skævhed, så er det meget vigtigt at du nu gør noget aktivt for at ændre det, netop fordi kraniet bliver mere hårdt i takt med at hun bliver ældre og det derfor bliver sværere og sværere at gøre noget ved. Den vigtigste forebyggelse af skævt kranie og fladhed af nakken er at undgå, at kraniet belastes ensidigt. Derfor må man aktivt gå ind og dreje barnets hoved, når det sover mv.

Jeg kan ikke ud af dit brev se om din datter har problemer med fladhed/lejringsbetinget skævhed af kraniet - skriv til mig hvis du har behov for yderligere uddybning:o)

Håber du her er hjulpet videre på vej:o) Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder