Svar: Skriger ved brystet

21. februar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Chanett

Ligesom børn i 5 ugers alderen kan have et appetitspring, så har børn omkring 12 uger det ofte også. Det betyder at de er ved at være så store, at de skal have mælkeproduktionen sat lidt op og netop ved at være mere grædende og mere søgende ved brystet, så bliver han lagt mere til og du producerer mere mælk. Det betyder at han ofte ikke spiser særligt store og lange måltider, men ligesom gerne vil spise lidt hele tiden.

Det er også sådan, at han jo nu har en alder, hvor han er meget mere bevidst om hvad der sker i rummet, når du ammer. Han bliver let forstyrret og fanget af andre ting, når du sidder med ham i stuen, hvor om natten, hvor der er mere mørkt og stille så er det lettere for ham at holde koncentrationen. Samtidig har børn jo forskelligt temperament og nogle har derfor lidt svært ved at vente på at mælken løber til.

Hvis du derfor en gang imellem oplever at brystet skal have lidt tid, at han bliver for utålmodig, så kan du dryppe lidt mælk ind i munden på ham med en lille sprøjte imens han ligger ved brystet, eller du kan forsøge at malke lidt ud og sætte gang i nedløbsrefleksen inden du lægger til. Nogle gange bruger for ældre også det at tilbyde barnet en sut, så barnet på sutten lige slapper lidt af, ved brystet lirkes sutten så ud og brystet ind og så sutter barnet lidt mere roligt.

Hvis du oplever at mælken løber alt for hurtigt, så lad det endten sprøjte ud i en stofble og læg til igen, eller malk lidt ud, så presset af mælk ikke er så stort, når du lægger til. Umiddelbart plejer børn dog ikke have så store problemer med hurtigt løbende mælk i den alder, som din dreng har nu - det plejer at synes det er rigtig dejligt...

Læg mærke til hvordan du holder ham, at du ikke presser hans hoved mod brystet. Sørg også for at sidde med ham tæt, så det er ham, der kommer til brystet og ikke brystet du forsøger at ...

Annonce

... putte i ham.

Hvis du oplever at en flaske med mme er løsningen for jer og det der på sigt vil give jer alle lidt mere ro, så må du naturligvis gerne give ham det. Da din mand har allergi, så er modermælk at anbefale, og alternativet vil normalt være nutramigen eller profylac, da dette har dokumenteret effekt. Nan H.A. har også effekt, men effekten er mindre fordi mælkeproteinerne er mindre end de højt hydrolyserede produkter. Nan H.A. har dog større effekt end allomin.

Det er de første 4 måneder man taler om, herefter kan barnet godt få almindelig modermælkserstatning.

Med hensyn til kolik, så er den gamle definition på kolik at barnet græder mere end 3 timer dagligt, mere end 3 gange om ugen og i mere end 3 uger.. Har det være og er det sådan hos jer?

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg ved fra dine tidligere breve at din dreng har haft maveproblmer hele tiden, hvilket også har kunne ses på hans afføring. Har du prøvet med laktulose, har du prøvet at tænke over hvad du indtager af mad osv. for at finde en årsag?

Hvordan spiser han af flasken, når I giver ham den? Er der mere ro på ham under måltidet og hvordan bagefter - kan du mærke at han har mere ro i maven, når han har fået modermælkserstatning eller gør det ingen forskel?

Jeg spørger lidt fordi jeg jo ikke kan se ham, jeg kan ikke se hvad der sker hos jer og se din dreng. Jeg tænker at når din sundhedsplejerske har foreslået gul allomin er det så fordi hun skønner at han måske er sulten og har brug for lidt mere mad, noget som mætter ham? I givet fald kunne det måske give jer lidt ro, hvis I begyndte at supplere amningen mere eller mindre fast med en flaske dagligt og fik en rytme omkring det. Det kunne f.eks. være en flaske om eftermiddagen eller om aftenen til natten.

Jeg ved at jeg stiller lidt modspørgsmål i dette svar, men jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder