Svar: Skriger ved brystet
21. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Chanett
Ligesom børn i 5 ugers alderen kan have et appetitspring, så har børn omkring 12 uger det ofte også. Det betyder at de er ved at være så store, at de skal have mælkeproduktionen sat lidt op og netop ved at være mere grædende og mere søgende ved brystet, så bliver han lagt mere til og du producerer mere mælk. Det betyder at han ofte ikke spiser særligt store og lange måltider, men ligesom gerne vil spise lidt hele tiden.
Det er også sådan, at han jo nu har en alder, hvor han er meget mere bevidst om hvad der sker i rummet, når du ammer. Han bliver let forstyrret og fanget af andre ting, når du sidder med ham i stuen, hvor om natten, hvor der er mere mørkt og stille så er det lettere for ham at holde koncentrationen. Samtidig har børn jo forskelligt temperament og nogle har derfor lidt svært ved at vente på at mælken løber til.
Hvis du derfor en gang imellem oplever at brystet skal have lidt tid, at han bliver for utålmodig, så kan du dryppe lidt mælk ind i munden på ham med en lille sprøjte imens han ligger ved brystet, eller du kan forsøge at malke lidt ud og sætte gang i nedløbsrefleksen inden du lægger til. Nogle gange bruger for ældre også det at tilbyde barnet en sut, så barnet på sutten lige slapper lidt af, ved brystet lirkes sutten så ud og brystet ind og så sutter barnet lidt mere roligt.
Hvis du oplever at mælken løber alt for hurtigt, så lad det endten sprøjte ud i en stofble og læg til igen, eller malk lidt ud, så presset af mælk ikke er så stort, når du lægger til. Umiddelbart plejer børn dog ikke have så store problemer med hurtigt løbende mælk i den alder, som din dreng har nu - det plejer at synes det er rigtig dejligt...
Læg mærke til hvordan du holder ham, at du ikke presser hans hoved mod brystet. Sørg også for at sidde med ham tæt, så det er ham, der kommer til brystet og ikke brystet du forsøger at putte i ham.
Hvis du oplever at en flaske med mme er løsningen for jer og det der på sigt vil give jer alle lidt mere ro, så må du naturligvis gerne give ham det. Da din mand har allergi, så er modermælk at anbefale, og alternativet vil normalt være nutramigen eller profylac, da dette har dokumenteret effekt. Nan H.A. har også effekt, men effekten er mindre fordi mælkeproteinerne er mindre end de højt hydrolyserede produkter. Nan H.A. har dog større effekt end allomin.
Det er de første 4 måneder man taler om, herefter kan barnet godt få almindelig modermælkserstatning.
Med hensyn til kolik, så er den gamle definition på kolik at barnet græder mere end 3 timer dagligt, mere end 3 gange om ugen og i mere end 3 uger.. Har det være og er det sådan hos jer?
Jeg ved fra dine tidligere breve at din dreng har haft maveproblmer hele tiden, hvilket også har kunne ses på hans afføring. Har du prøvet med laktulose, har du prøvet at tænke over hvad du indtager af mad osv. for at finde en årsag?
Hvordan spiser han af flasken, når I giver ham den? Er der mere ro på ham under måltidet og hvordan bagefter - kan du mærke at han har mere ro i maven, når han har fået modermælkserstatning eller gør det ingen forskel?
Jeg spørger lidt fordi jeg jo ikke kan se ham, jeg kan ikke se hvad der sker hos jer og se din dreng. Jeg tænker at når din sundhedsplejerske har foreslået gul allomin er det så fordi hun skønner at han måske er sulten og har brug for lidt mere mad, noget som mætter ham? I givet fald kunne det måske give jer lidt ro, hvis I begyndte at supplere amningen mere eller mindre fast med en flaske dagligt og fik en rytme omkring det. Det kunne f.eks. være en flaske om eftermiddagen eller om aftenen til natten.
Jeg ved at jeg stiller lidt modspørgsmål i dette svar, men jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske