Brev:
Falde i søvn selv i sin egen seng og blive der hele natten
21. februar 2008
Alder:
15 mdr.
Falde i søvn selv i sin egen seng og blive der hele natten
Kære Sundhedsplejerske.
Nu tror vi, at det er ved at være tid til at tage den store sovetørn med Katinka, der er 15 måneder. Hun skulle gerne falde i søvn af sig selv i sin egen seng og sove sødt der indtil næste morgen. Hvordan griber vi det an???
Problemet er selvfølgelig, at hun vågner flere gange i løbet af natten, og er vant til at blive beroliget ved så at putte hos os. Det er hyggeligt - og meget, meget trættende.
Vi putter hende ved ottetiden ved selv at ligge med hende i vores seng. Hendes tremmeseng, hvor vi har fjernet den ene side, står helt op til vores, så hun (og vi…) kan kravle frem og tilbage efter behag. Hun falder enten i søvn på vores bryst/mave eller triller selv ned derfra og ligger ved siden af og falder i søvn. Det tager for det meste en halv times tid - et kvarter, hvis hun er meget træt og tre kvarter/en time, hvis hun er meget frisk. Vi lukker døren ind til soveværelset, hvor der er helt mørkt.
Om aftenen vågner hun en gang eller to, hvor vi går ind og lægger os hos hende - for det meste falder hun i søvn efter to minutter, andre gange er hun mere urolig, og det tager måske et kvarters tid.
Efter at vi er gået i seng, vågner hun to-tre gange hver nat. Så kommer hun over hos os og falder i søvn ret hurtigt igen (hun er ofte knap vågen), og så kan man lempe hende tilbage i sin seng. Hun vågner ved syvtiden og sover stadig to gange i løbet af dagen - vi har prøvet at liste formiddagsluren væk, men det virkede som om, det var lige tidligt nok - en halv time er stadig godt.
De seneste nætter har hun imidlertid været meget urolig. Hun hoster noget og virker lidt generet om natten; græder lidt mere end sædvanligt, når hun vågner og er MEGET klistrende - hun vil helst falde i søvn med hele sit hoved nærmest skruet ned i vores ansigter. Mindre kan imidlertid heldigvis også gøre det.
Vi er klar over, at hun nok er lidt sløj nu, og enten derfor eller af andre, uransagelige årsager, har større behov for at være tæt på os lige nu, og det er selvfølgelig ok - men sådan et par dage her er altså meget motiverende til at få gjort noget ved hele sovesituationen. Vi vil derfor gerne forberede os på at kaste os ud i det, så snart hun er ovre denne superklister/småsløje periode. Samtidig skal vi også flytte om halvanden måned, og vi ville gerne have nye, gode vaner på plads, før der bliver en masse nye ting at koncentrere sig om.
Katinka er meget glad og livlig - især, når alt går efter hendes hoved. Hun er meget temperamentsfuld og skælder meget ud, når hun ikke får sin vilje. Hun bliver passet i privat dagpleje, hvor hun har været i knap tre måneder, og hun er glad for at være der, selv om hun stadig af og til protesterer, når vi går.
Kan du hjælpe med en slags plan eller nogle gode principper?
På forhånd tak!