Svar: Amning og flaske - 2 mdr.

18. februar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kristina

Først skal du vide at det er helt normalt at din datter gerne vil ligge ved brystet næsten hele tiden om aftenen. Det er ikke fordi din mælk ikke er god nok eller fordi du mangler mælk - men det er sådan det fungerer, når man ammer så lille en størrelse, som prinsessen du har:o)

Det er rigtigt at du ikke har så stor en mælkemængde om aftenen, som du f.eks. oplever at have om morgenen, men tilgengæld er din mælk lidt mere fed om aftenen og ved at spise hyppigt hos dig - næsten hver time, som du beskriver, så fyldes din datter stille og roligt op med små mængder fedt og mættende mælk og det gør, at hun så om natten kan sove et lidt længere stræk.. Det er således en god ting, selvom det er hårdt.

Hvis du synes det er for meget og det er for hårdt, så må du naturligvis gerne give din datter en flaske med modermælkserstatning - eller du kan evt. forsøge med lidt udmalket modermælk for at se om det er smagen hun ikke bryder sig om. Modermælk smager meget anderledes end modermælkserstatning.

Det vil også være en god idé at du forsøger med ...

Annonce

... en anden flaske, så vidt jeg ved, så laver Avent kun flaskesutter i silikone, - prøv at købe en af de billigere flasker med en naturgummisut - prøv med en rund sut og med en anatomisk sut med ventil og se om hun kan finde ud af en af disse. Man er nødt til at prøve sig lidt frem en gang imellem.

Det samme med sutter - prøv lidt forskellige modeller og vælg gerne en med en ring, så du kan trække en stofble igennem. Det vil hjælpe hende til at holde sutten på plads ved ansigtet og det vil også give hende lidt tryghed ligesom når hun ligger ved brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en fordel at det er far som giver flasken, da han ikke forbindes med amning. Det vil også være en fordel at forsøge, når hun ikke er alt for sulten, for så vil hun have den ægte vare...

Alternativet kan jo være at tilbyde hende lidt ekstra mælk (modermælkserstatning eller udmalket modermælk) af et lille bæger eller et snapseglas, det må du meget gerne gøre. Så kan du se om det har nogen effekt og vil give hende lidt ro.

Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder