Svar: Amning og flaske - 2 mdr.
18. februar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Kristina
Først skal du vide at det er helt normalt at din datter gerne vil ligge ved brystet næsten hele tiden om aftenen. Det er ikke fordi din mælk ikke er god nok eller fordi du mangler mælk - men det er sådan det fungerer, når man ammer så lille en størrelse, som prinsessen du har:o)
Det er rigtigt at du ikke har så stor en mælkemængde om aftenen, som du f.eks. oplever at have om morgenen, men tilgengæld er din mælk lidt mere fed om aftenen og ved at spise hyppigt hos dig - næsten hver time, som du beskriver, så fyldes din datter stille og roligt op med små mængder fedt og mættende mælk og det gør, at hun så om natten kan sove et lidt længere stræk.. Det er således en god ting, selvom det er hårdt.
Hvis du synes det er for meget og det er for hårdt, så må du naturligvis gerne give din datter en flaske med modermælkserstatning - eller du kan evt. forsøge med lidt udmalket modermælk for at se om det er smagen hun ikke bryder sig om. Modermælk smager meget anderledes end modermælkserstatning.
Det vil også være en god idé at du forsøger med en anden flaske, så vidt jeg ved, så laver Avent kun flaskesutter i silikone, - prøv at købe en af de billigere flasker med en naturgummisut - prøv med en rund sut og med en anatomisk sut med ventil og se om hun kan finde ud af en af disse. Man er nødt til at prøve sig lidt frem en gang imellem.
Det samme med sutter - prøv lidt forskellige modeller og vælg gerne en med en ring, så du kan trække en stofble igennem. Det vil hjælpe hende til at holde sutten på plads ved ansigtet og det vil også give hende lidt tryghed ligesom når hun ligger ved brystet.
Det kan være en fordel at det er far som giver flasken, da han ikke forbindes med amning. Det vil også være en fordel at forsøge, når hun ikke er alt for sulten, for så vil hun have den ægte vare...
Alternativet kan jo være at tilbyde hende lidt ekstra mælk (modermælkserstatning eller udmalket modermælk) af et lille bæger eller et snapseglas, det må du meget gerne gøre. Så kan du se om det har nogen effekt og vil give hende lidt ro.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske