Svar: Amning og mini-piller
6. februar 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Kristina
Umiddelbart kan din datters reaktion med hormonknopper godt skyldes din opstart med minipiller, det kan dog også sagtens forekomme at børn bliver fyldt med hormonknopper selvom mor ikke tager mini-piller.
Med hensyn til hendes uro ved brystet, så kan dette hænge sammen med flere ting. Netop børn omkring 2 måneders alderen begynder jo at følge lidt mere med i verden omkring dem og der skal ikke så meget til at de bliver forstyrret under amning.
Din datters uro ved brystet kan således handle om hendes alder.
Det kan også være at hun i kraft af sin størrelse nu har behov for mere mælk og derfor malker lidt kraftigere og forsøger at stimulere til lidt ekstra. Hun vokser jo hele tiden og måske hun lige nu har behov for at øge din mælkemængde lidt.
Det er desuden sådan at p-piller generelt godt kan spille ind på mælkeproduktionen. Det gør netop minipiller normalt ikke, men nogen garanti er der naturligvis ikke...
Det er sådan med p-piller og amning at de lav østrogen holdige p-piller ikke er så slemme som høj østrogen holdige. Det kan dog ikke udelukkes, at det i en periode kan påvirke mælkeproduktionen, som kan blive nedsat.
Det betyder at det ikke er ligegyldigt, hvor gammelt barnet er før man starter. Jo yngre og dermed mindre veletableret amningen er, jo større sandsynlighed for, at det går ud over amningen. Selvom man starter med lav østrogen holdige piller, så anbefales det at amningen derfor er veletableret og at man er meget opmærksom på mælkeproduktionen og kan sætte hurtigt ind med ekstra stimulation.
Det betyder også at man skal være tilbageholdende med at anbefale lav østrogen holdige piller i de første 6 måneder af ammeperioden. Og hvis man har behov for p-piller i denne periode, så vil man så, som hos dig, netop anbefale mini-piller, som ikke har den samme indvirkningen på mælkeproduktionen, som almindelige p-piller har...
Da det virker som om at det er rart for dig at tage mini-pillerne og de normalt ikke skulle påvirke din mælkemængde i større grad, så tænker jeg at du godt kan bibeholde denne form for prævention. Det kan dog være en god idé at du så er lidt ekstra opmærksom på at lægge din datter lidt hyppigere til brystet, fordi netop hyppigheden af amning øger mælkemængden. Det at mælken flyder let til din datter kan gøre at hun 'virrer' mindre med hovedet, når hun ligger ved brystet.
Mit råd er derfor at du bibeholder minipillerne og forsøger med lidt hyppigere amning for at se om det vil gøre en forskel:o) Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske