Svar: Udmalkning - kan jeg få ham til at tage brystet igen

31. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Cecilie

Det er rigtig flot at du malker ud, men jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt arbejde, når du skal malke ud med en almindelig håndpumpe.

Du skriver at du ikke har råd til at leje en brystpumpe. Jeg har kigget lidt på nettet og kan se at de fleste pumper koster mellem 300-500 kr at leje for 7-8 dage. Derefter koster de mellem 15-25 kr om dagen - det vil sige mellem 105-175 kroner om ugen. Den billigste leje er altså 300kr for 7 dage og derefter 105 kr om ugen. Hvis du er medlem af Danmark får du 10 kr om dagen refunderet, sparer altså 70 kroner om ugen...

Jeg skriver dette fordi det har noget at sige, i forhold til at kunne bibeholde din udmalkning. Fordelen ved at leje er at du så kan malke ud på begge sider samtidig. Du kan leje en pumpe med to flasker/sug. Det giver en øget mælkeproduktion, hvis du kan dobbeltudmalke og jeg tænker at det vil hjælpe dig til at kunne holde mælkeproduktionen bedre igang.

Jeg ved dog også at udmalkning med maskine i længden ikke vil kunne gøre det alene og hvis du vil bibeholde det at kunne give din dreng din egen mælk, så vil det være rigtig godt, hvis han selv kommer til brystet. Om han vil det, må komme an på en prøve...

Du fortæller at han tager brystet om natten, dog kortvarigt og meget som hygge. Men fornemmer du at han tager rigtig fat - dier han hos dig, kan han finde ud af det? Hvis han kan tage rigtig fat, så synes jeg da bestemt at du atter skal forsøge at lægge ham til i løbet af dagen også. Du kan gøre det, at du starter med at malke lidt ud og så når mælken løber, så lægger du ham til. Det at ...

Annonce

... han ikke skal arbejde for at få mælken og nedløbsrefleksen igang kan godt gøre at han så atter tager fat.

Man kan faktisk også gøre det at man laver sig et "hjælpebryst" eller lact-aid system. Det er en lille anordning hvor man hæfter en ganske tynd slange fast ved brystvorten med tape og denne slange går så op i en flaske eller beholder. Det kunne f.eks. være en sutteflaske fyldt med mælk. Når barnet dier ved brystet, så suger barnet både mælken fra brystet og får også mælken fra flasken via slangen... Det betyder altså at barnet drikker mælken fra flasken imens det ligger ved mors bryst... Med den alder din dreng har, så kan man diskutere brugen af det, et eller andet sted skal man vel også acceptere hvis han foretrækker flasken og så 'bare' malke ud og give ham mælken på flaske ligesom du allerede gør. Men nu ved du at den mulighed faktisk også findes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til om 4-5 udmalkninger vil være nok til at bibeholde din mælkemængde i tiden frem, kan kun tiden vise. Lige nu lyder det som om at du har mælk nok på denne måde og jeg vil jo ikke tage modet fra dig. På sigt er det dog nok ikke helt nok, men stille og roligt begynder din dreng jo også at skulle have noget andet mad og på den måde vil det måske give sig selv... Jeg tør ikke love dig noget der.

Med hensyn til at give ham mad inden midnat, så er det faktisk ofte et råd jeg giver forældre. Det gør jo netop at han bliver fyldt det ekstra op og I så slipper for at blive vækket kl 01-02, hvor I sover allerbedst. Så det er helt okay.

Jeg håber I kan bruge mit svar lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin