Brev:
Udmalkning - kan jeg få ham til at tage brystet igen
31. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Udmalkning - kan jeg få ham til at tage brystet igen
Hej Helen
Tak for dit svar vedr. mælkeproduktion. Nu er den oppe igen, er jeg helt sikker på; der er bare desværre i mellemtiden sket det, som man jo altid advarer imod, at Alfred er blevet for glad for flasken.
I en periode på et par uger blev han nærmest gal, når jeg tilbød ham brystet. Da dette gjorde mig rigtig ked af det - jeg følte virkelig at min søn afviste mig, ikke nogen rar følelse - besluttede jeg ikke at udsætte mig for den smerte og har siden malket ud og givet erstatning. Da jeg kun har en manuel pumpe og ikke har råd til at leje en maskine, kan jeg ikke helt følge med med udmalkningen.
Han får ca. 2/3 modermælk, nogle gange lidt mindre (har fået sådan en skør opfattelse af at min mælk ikke mætter nok, ikke er "god" nok.. jeg ved at det er temmelig fjollet, for det er jo netop fordi den er god for ham, at jeg insisterer på at hælde noget i ham! men altså når han nu ikke ville have den fra kilden!!) Nå, nu tror jeg ikke presset føles så stort for ham, han vil i hvert fald gerne indimellem, men det er ikke som et måltid, bare sådan lidt hygge og indimellem er det også godt nok om natten, og han ser ud til at hygge sig med det, men stadig kun i max. 5 minutter.
De konkrete spørgsmål til dig:
Tror du, man kan få ham til at opfatte brystet som mad igen? Eller er det hårdt arbejde, der kræver at jeg sulter ham lidt? Det magter jeg ikke nu, hvor han endelig tager på. Han kan godt spise 150-170 ml af gangen (ofte blander jeg MME og MM i flasken). Egt. ville jeg jo gerne amme ham til han er mindst et år, da han er disponeret for allergi.
Tror du jeg kan holde produktionen igang med ca. 4-5 udmalkninger i døgnet (ingen om natten). Lige for tiden (undtagen i dag), kan jeg få 200 ml ud på ca. 20-25 minutter.
Vi er begyndt at vække ham eller halvt vække ham, inden vi går i seng, der ved 22-23 tiden og lige liste en flaske i ham, så vi får en længere søvnperiode at starte med. Er det en dårlig vane, så han vænner sig til at vågne og spise der før midnat? Det skulle jo gerne gå den anden vej... Da jeg ammede, vågnede han ikke på det tidspunkt, men først ved 2-tiden; men der var hans sidste aftensmåltid også kl. 21, nu er det ca. 19-20 stykker.
På forhånd tak for dine svar.
Med venlig hilsen
Cecilie - mor til Alfred.