Udmalkning - kan jeg få ham til at tage brystet igen

31. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Udmalkning - kan jeg få ham til at tage brystet igen

Hej Helen

Tak for dit svar vedr. mælkeproduktion. Nu er den oppe igen, er jeg helt sikker på; der er bare desværre i mellemtiden sket det, som man jo altid advarer imod, at Alfred er blevet for glad for flasken.

I en periode på et par uger blev han nærmest gal, når jeg tilbød ham brystet. Da dette gjorde mig rigtig ked af det - jeg følte virkelig at min søn afviste mig, ikke nogen rar følelse - besluttede jeg ikke at udsætte mig for den smerte og har siden malket ud og givet erstatning. Da jeg kun har en manuel pumpe og ikke har råd til at leje en maskine, kan jeg ikke helt følge med med udmalkningen.

Han får ca. 2/3 modermælk, nogle gange lidt mindre (har fået sådan en skør opfattelse af at min mælk ikke mætter nok, ikke er "god" nok.. jeg ved at det er temmelig fjollet, for det er jo netop fordi den er god for ham, at jeg insisterer på at hælde noget i ham! men altså når han nu ikke ville have den fra kilden!!) Nå, nu tror jeg ikke presset føles så stort for ham, han vil i hvert fald gerne indimellem, men det er ikke som et måltid, bare sådan lidt hygge og indimellem er det også godt nok om natten, og han ser ud ...

Annonce

... til at hygge sig med det, men stadig kun i max. 5 minutter.

De konkrete spørgsmål til dig:

Tror du, man kan få ham til at opfatte brystet som mad igen? Eller er det hårdt arbejde, der kræver at jeg sulter ham lidt? Det magter jeg ikke nu, hvor han endelig tager på. Han kan godt spise 150-170 ml af gangen (ofte blander jeg MME og MM i flasken). Egt. ville jeg jo gerne amme ham til han er mindst et år, da han er disponeret for allergi.

Tror du jeg kan holde produktionen igang med ca. 4-5 udmalkninger i døgnet (ingen om natten). Lige for tiden (undtagen i dag), kan jeg få 200 ml ud på ca. 20-25 minutter.

Vi er begyndt at vække ham eller halvt vække ham, inden vi går i seng, der ved 22-23 tiden og lige liste en flaske i ham, så vi får en længere søvnperiode at starte med. Er det en dårlig vane, så han vænner sig til at vågne og spise der før midnat? Det skulle jo gerne gå den anden vej... Da jeg ammede, vågnede han ikke på det tidspunkt, men først ved 2-tiden; men der var hans sidste aftensmåltid også kl. 21, nu er det ca. 19-20 stykker.

På forhånd tak for dine svar.

Med venlig hilsen
Cecilie - mor til Alfred.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder