Svar: Amning - 6 mdr.
30. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Jeg synes det lyder som en rigtig god forklaring at din datter afviser brystet fordi hun spiser meget store portioner skemad. Jeg synes derfor vil det være rigtig godt at du prøve at give hende lidt mindre. Hun behøver ikke at spise mere end 1-1½ dl grød eller mos og så vil der stadig være plads til mælk bagefter. Lige nu lyder det som om at hun hver gang spiser det dobbelte.
Prøv du derfor at skære lidt ned på mængden af skemad og se om hun så ikke siger jatak til lide mere mælk hos sin mor igen:o)
Derudover så tænker jeg at det naturligvis også vil være sådan at børn i hendes alder, bliver afbrudt og spiser mere kortvarigt. Hun vil så gerne følge med i det hele og nu ved hun også at mælk og mor er adskilt. Derfor bliver det også pludselig mere interessant at snakke lidt med dig under amning, at slippe, studere dig, når hun slipper, tager fat osv. se din reaktion. Amningen bliver derfor naturligt mere urolig.
Det er også derfor at hun spiser bedre tidlig morgen og aften. Her er der langt mere ro, hun kan bedre koncentrere sig. Nogle gange hjælper det at gå i soveværelset med hende også om dagen, lægge sig og amme ligesom du gør om natten for nedrullede gardiner og på den måde hjælpe hende til at få lidt mere.
Amningen er stadig vigtigt for din datter, hun har stadig brug for din mælk og det er vigtigt at hun får mere mælk end skemad. Så det er dejligt at hun er så glad for skemaden, men det er helt okay at du ikke fylder hende så meget op, men i stedet stopper lidt tidligere og så tilbyder hende brystet lidt mere:o)
Det skal nok gå. Det lyder som om at Liva har det rigtig godt og er rigtig god til at regulere sit behov. Måske har du også rigtig godt med mælk til hende, så hun, når hun spiser hos dig faktisk får en rigtig pæn portion... Problemet (og frustrationen) når man ammer er jo at man aldrig rigtig ved hvor meget barnet får:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske