Svar: Kæmpe ammeproblemer - 1 mdr.
26. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Velkommen til og tillykke med din lille pige:o)
Det er meget normalt at man kan få lidt hul på brystvorterne i begyndelsen. I skal lige finde ud af amningen og få det hele til at fungere, mælken skal løbe til osv.
Men det undrer mig at du bliver ved med at få hul på dine brystvorter og derfor skal du starte med at tjekke 3 ting:
1. Har din datter for kort tungebånd? Når hun rækker tungen ud, bliver hendes tungespids så hjerteformet eller sådan lidt tvedelt ligesom en slanges? Hvis den gør det, så er hendes tungebånd for stramt og så kan hun ikke svøbe rigtigt omkring dit bryst. Så er det vigtigt at du får bestilt en akut tid hos øre-næse-halslægen, som kan klippe hendes tungebånd.
2. Har din datter rigtig fat, dier hun med korrekt teknik. Du skal sikre dig at hun har brystet godt inde i munden, hun må ikke sutte for yderligt på brystvorten. Hun skal gave højt op lige inden hun tager fat i brystet, hendes læber skal være krænget udad og du skal kunne fornemme at hun sutter og har fat i brystet og ikke kun i brystvorten. Prøv at lægge hende til i forskellige ammestilling og få en (f.eks. din sundhedsplejerske) til at tjekke hendes sutteteknik
3. Er den malkemaskine du bruger for lille? Hvis pumpen, som du holder omkring brystvorten er for lille til din brystvorte, så slider malkemaskinen hul. Du skal derfor sikre dig at maskinen som du bruger til at stimulere med passer i størrelsen.
Det er rigtigt at jo mere din datter stimulerer dig, jo mere mælk producerer du. Det giver derfor mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det er også helt rigtigt at du starter med at lægge din datter til brystet og så først bagefter giver hende flaske.
Det er dog sådan at det er betydeligt lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst og derfor er der en risiko for at din datter foretrækker flasken. Hun vælger den lette løsning. Hos dig skal hun die lidt, så skal hun vente på at mælken kommer, at nedløbsrefleksen starter, før hun får mælk. På flasken skal hun bare tage fat og så kommer mælken med det samme...
Det tager ½ minuts tid inden nedløbsrefleksen gå i gang og hvis du sidder og spænder, har ondt eller din datter virker frustreret ved brystet, så påvirker det din nedløbsrefleks og din mælk er så lige pludselig ikke ½ minut om at løbe til men 3 minutter og det giver jer begge endnu større frustration.
Man kan få en syntocinonspray som kan hjælpe på nedløbsrefleksen, den skal du have hos din læge - den er på recept. Men du kan også gøre det at du tager lidt mme i en lille sprøjte 5-10ml og så drypper du lidt mme i munden på din datter imens hun ligger ved brystet - på den måde kan hun fornemme at der er noget at komme efter og så vil hun bedre tage fat.
Du spørger om din mælk er forsvundet og du kan her ikke kun vurdere ud fra hvad der kommer ud ved udmalkning. Du kan sagtens have mælk i brystet, men simpelthen blokere for malkemaskinen... Du er derfor nødt til at vurdere din mælkemængde ud fra hvordan dine bryster føles og hvordan din datter spiser hos dig. Kan du fornemme tyngde i brystet, kan du fornemme at der er mælk, at mælkekamrene er fyldt, kan du fornemme at der er forskel på den ene og den anden side, alt efter hvilken side hun har spist fra osv.? Hvordan lyder det når hun spiser hos dig, kan du hører at hun synker, spiser hun roligt og rytmisk, når mælken først er løbet til, kan du se mælk i hendes mundvige, når hun er færdig med at spise osv. Altsammen noget der skal give dig en idé om, hvorvidt du har mælk eller ej.
Du skal også se på hvordan hun virker efter amning, virker hun tilfreds og afslappet, har hun brug for ekstra mme hver gang og hvor meget drikker hun egentlig af flasken efterfølgende. Hvis hun kun drikker 20-25 ml, så har hun sandsynligvis fået masser af mælk hos dig, men sluger hun 100ml eller mere på flasken, så lyder det ikke som om at du på nuværende tidspunkt har så meget til hende...
En god mor sidder ikke i brysterne men sidder i hjertet og du er en ligeså god mor selvom du ikke ammer din datter. Det betyder dog ikke at du ikke skal give amningen en chance og jeg vil meget gerne støtte dig lidt videre i dit ammeforløb. Men jeg tænker at ovenstående ting er noget du skal medtænke. Derudover vil jeg foreslå dig at læse lidt om ammestrejke, se de råd jeg har givet i den forbindelse, - det kan også hjælpe dig til at få din datter til at tage fat igen. Du kan også købe bøger om amning. I min bogguide finder du under emnet "kost og ernæring" 2 gode bøger om amning.
Jeg håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske