Ked af det om natten, amning og alkohol

26. januar 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ked af det om natten, amning og alkohol

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse.

Jeg har en skøn lille dreng på 6½ måned som jeg fortsat ammer. Han har altid været utrolig nem. Han har sovet i egen seng siden han var 4 uger gammel og der har aldrig været problemer med at lægge ham til at sove. Han elsker sin seng.

Vi begyndte med skemad allerede da han var knapt 4 måneder.
Han sov så dårligt om natten og derfor mente vores sundhedsplejerske, at han skulle have vælling på sutteflaske, inden han blev lagt eller også skulle vi starte på grød, hvis han ikke ville tage sutteflaske. Det ville han ikke.

Han var hurtig til at spise både grød og mos og spiser i dag 1-2 dl 3 gange dagligt. Nogle gange får han lidt frugtgrød om eftermiddagen. Han smager også af vores mad.

Tidligere havde vi et værre renderi, da Gustav skulle have sut en gang i timen, hele natten i gennem. Gode råd var dyre og vi prøvede en masse forskellige tiltag.

Vi lagde 10 sutter i hovedgærdet i håb om at han selv kunne finde en i søvne.

Vi købte en suttesmæk hvor sutten sad fast på. Også i håb om at han bedre ville kunne finde den om natten, men nej.

Vi fandt så en hjemmeside på nettet sovecoach.dk hvor vi blev anbefalet at vende ham af med at bruge sut om natten. Han måtte godt bruge den til at falde i søvn på, men derefter var det slut, hvis den faldt ud af munden på ham.

Vi skulle så når han vågnede og bad om sut i stedet tage ham op trøste ham og i det sekund han holdt op med at græde skulle han så lægges ned i sengen igen. Dette skulle man blive ved med indtil han faldt i søvn af sig selv. Altså op/ned op/ned osv.

Det har også hjulpet. Nu 14 dage efter er det kun ca. 3 gange hver nat at han vågner og beder om sut (han får den selvfølgelig ikke).

Den sidste uge er han forholdsvis hurtigt holdt op med at græde, men nu er det igen blevet lidt værre.

Gustav bliver mere og mere ulykkelig for hver gang han bliver taget op og lagt ned igen. Det er ligefør jeg ikke nænner det mere. Men man bliver jo nødt til at være konsekvent ellers bliver det bare endnu værre eller hvad?

Jeg får lyst til bare at give ham sutten når jeg ved at det hjælper.

Desuden kunne hans far også på den måde tage nogle af nætterne (så jeg kunne få sovet) ligesom før jeg vænnede ham fra sutten om natten.

Mit 1. spørgsmål er så.

Er der en anden mere human måde at få ham til at sove videre når han vågner og er ked af det?

Jeg har prøvet bare at sig ssssh og ae ham på hovedet. Jeg har også vendt ham om på siden og klappet ham på ryggen. Dette hjælper ofte.

Mit andet spørgsmål er:

Hvordan kan jeg være sikker på at Gustav får nok mælk?
Jeg synes at det lyder af meget med ca 800 ml om dagen. Så meget mælk tror jeg slet ikke at jeg har. Vi har prøvet at give Gustav MME og vælling, men han tager sjældent mere end 50-100 ml, hvis han overhovedet tager noget. Derefter ligger han bare og bidder i sutten på flasken.

Nogle dage ...

Annonce

... afviser han mit bryst og jeg bliver derfor meget bekymret for om han får nok væske.

Han nægter fuldstændigt at tage mit bryst i søvne ved 23-tiden. Han vågner og bliver meget ulykkelig. Kan det hænge sammen med at vi har prøvet at lokke lidt MME i ham på det tidpunkt af aftenen i stedet for mit bryst, eller bliver han bare vred over at blive vækket?

Jeg ville jo gerne kunne fylde ham op til natten som du anbefaler alle. Gustav vil bare ikke have noget.????

Vores dag ser sådan her ud:

Tidlig morgen
4:30-5:00 græder og ammes. Er sulten. (Ville gerne kunne rykke amningen frem til klokken 6)

Sover videre og vågner igen mellem kl. 6:30 og 7:00
Bliver nogle gange ammet her.

8:30-9:00 grød med frugtmos 1-2 dl og vand af kop.

9:30-10:00 ammes og puttes til lur (med sut). Sover lidt over en time.

12:30-13:00 Frokost grøntsagsmos med kød og vand af kop.

13:30-14:00 ammes og puttes til lur (med sut). Sover ca 5 kvarter.

Ca. 16:00 ammes eller lidt frugtmos.

18:00-18.30 aftensmad. Grøntsagsmos med kød og vand af kop.

19:00-19:30 ammes og lægges i seng (med sut).

Vågner pt. ca. 3 gange i løbet af natten og skal trøstes. Det kan tage helt op til en time.

Jeg kan godt se at det er længe at han hverken får noget at spise eller drikke, men som sagt afviser han sit "drømmemåltid".

Jeg kunne godt tænke mig at han blev puttet lidt senere og så sov lidt mere om dagen. Dette kunne jo gøre at han netop kunne være lidt længere vågen om aftenen. Han bliver desværre træt allerede efter 2½-3 timer efter at han er vågnet.

Dvs. at han faktisk gerne ville have en powernap ved 5-6 tiden, men vi gør alt hvad vi kan for at holde ham i godt humør og oppe indtil han skal sove.

Vil du give et bud på hvordan vores dag kunne se ud?

Jeg trænger rigtig meget til at komme lidt ud og svinge med ørerne (drikke lidt og feste) og tager ud med en veninde i næste weekend.

Kan jeg godt gøre det,, når nu Gustav sjældent drikker mere end 50 ml fra flasken?

Hans far skal være babysitter, så jeg er ikke urolig. Det er mere om Gustav kan undvære mælk et lille døgns tid. (jeg skal jo lige malke ud inden han må få min mælk igen).

Måske han vil drikke mælk af flasken når det ikke er mig der giver den eller overhovedet er hjemme. Det er jo kun mælken om til putning, om morgenen og om formiddagen han skal undvære. Han drikker vand til maden.

Min veninde siger at han sagtens kan tage flaske. Hun mener ikke at det er unormalt at børn der spiser ligeså meget som Gustav, ikke drikker mere end 50-100 ml, fordi de ikke er sultne.

Jeg har jo en ide om, at han ikke kan tage flaske, fordi han ikke drikker de 200 ml jeg laver til ham.

Et sidste lille spørgsmål. Hvor længe er det bedst at der går, fra Gustav får fast føde, til at han bliver tilbudt bryst? Han afviser nemlig ofte at få brystet.

Glæder mig meget til at høre fra dig.
På forhånd tak.

De kærligste hilsner
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder