Svar: Ammestop - 12 mdr.

22. januar 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det lyder som nogle rigtigt fine overvejelser du har gjort dig omkring ammestop og jeg er helt enig i at det vil være godt at forsøge at skære aftenamningen væk først.

Men så har hun naturligvis brug for et alternativ og det kunne så i stedet være en kop mælk og måske en banan. Der er nogle stoffer i banan som får børn til at slappe af og sammen med mælken kan det give lidt god effekt. Så prøv at tilbyde hende dette på det tidspunk hvor du plejer at amme og put hende så, på samme måde som I plejer.

Måske din mælkemængde vil nedsætte sig så meget, at hun efterfølgende så selv vil begynde at vælge brystet fra og således selv give tegn til hvornår hun helt kan undvære den sidste amning. Ellers er det noget om at tage en beslutning om at nu skal det være og dette må du gøre helt ud fra, hvordan ...

Annonce

... hun accepterer ammestoppet og accepterer noget andet i stedet. Det er således ikke muligt at sætte tid på, det er en fornemmelsessag.

Du skal dog være meget opmærksom på at hun jo bliver mere og mere bevidst og derfor kan det godt være sværere at få hende til at sige fra jo ældre hun er. Pas derfor på at hun ikke pludselig begynder at søge brystet ekstra meget om natten eller flytter tidspunktet for natamning, men sørg for at holde fast i kun en amning tidlig morgen eller ingen amning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle børn bliver meget forvirrede over at de nogle gange kan få lov og andre gange ikke. Og så er man nødt til at stoppe meget hurtigt, andre børn generer det ikke og de vil som sagt selv sige fra, i takt med at mælkemængden svinder...

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med projektet:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder