Svar: Ammestop - 12 mdr.
22. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det lyder som nogle rigtigt fine overvejelser du har gjort dig omkring ammestop og jeg er helt enig i at det vil være godt at forsøge at skære aftenamningen væk først.
Men så har hun naturligvis brug for et alternativ og det kunne så i stedet være en kop mælk og måske en banan. Der er nogle stoffer i banan som får børn til at slappe af og sammen med mælken kan det give lidt god effekt. Så prøv at tilbyde hende dette på det tidspunk hvor du plejer at amme og put hende så, på samme måde som I plejer.
Måske din mælkemængde vil nedsætte sig så meget, at hun efterfølgende så selv vil begynde at vælge brystet fra og således selv give tegn til hvornår hun helt kan undvære den sidste amning. Ellers er det noget om at tage en beslutning om at nu skal det være og dette må du gøre helt ud fra, hvordan hun accepterer ammestoppet og accepterer noget andet i stedet. Det er således ikke muligt at sætte tid på, det er en fornemmelsessag.
Du skal dog være meget opmærksom på at hun jo bliver mere og mere bevidst og derfor kan det godt være sværere at få hende til at sige fra jo ældre hun er. Pas derfor på at hun ikke pludselig begynder at søge brystet ekstra meget om natten eller flytter tidspunktet for natamning, men sørg for at holde fast i kun en amning tidlig morgen eller ingen amning.
Nogle børn bliver meget forvirrede over at de nogle gange kan få lov og andre gange ikke. Og så er man nødt til at stoppe meget hurtigt, andre børn generer det ikke og de vil som sagt selv sige fra, i takt med at mælkemængden svinder...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske