Brev:
Ammestop - 12 mdr.
22. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Ammestop - 12 mdr.
Hej Helen
Vores skønne datter bliver et år om nogle uger (er dog kun 10 mdr. korrigeret), og jeg er begyndt at gøre mig overvejelser om et endeligt ammestop.
Grundene er mange: - Jeg starter snart arbejde, hun sutter så hårdt, at jeg er begyndt at få ømme brystvorter igen (har tidligere haft brystbetændelse), - og så håber jeg, hun vil sove lidt længere, når morgenmælker ikke længere 'frister'.
Status er, at hun de sidste tre-fire uger er blevet ammet to gange i døgnet: Tidlig morgen og en halv times tid inden sengetid. Så selv om hun helt klart forventer en tår mælk, inden hun skal sove, forbinder hun ikke selve putteritualet med amning. Dét tænker jeg, må blive en fordel?
Jeg er blevet anbefalet at skære endnu en amning væk, og så nogen tid efter den sidste. Af magelighedsgrunde hælder jeg selv mest til at kvitte aftenamningen først. Vores datter vågner nemlig ofte allerede omkring kl. 2, og igen kl. fire-halvfem. Første gang kan min mand godt få hende til at sove igen, (jeg kan ikke, hun giver ikke op, hvis jeg viser mig i rummet), men kl. fire-halvfem bliver hun ammet. Derfra sover hun fint videre hos os til kl. ca. syv og får grød med sin søster mellem halv otte og halv ni.
Jeg har ingen erfaringer med ammestop. Har du nogle råd til, hvordan vi skal køre det? Er du enig i, at jeg skal skære de to sidste væk trin for trin - og hvor længe skal der i så fald gå mellem? Jeg er selv lidt spændt på, hvordan det vil gå, fordi min datter er meget, meget glad for bryst.
... Min ældste datter skal sove hos sin faster på fredag, så vi har egentlig besluttet at snuppe aftenamningen fra den yngste dér: Så jeg håber meget på at det kan lade sig gøre at få dit svar inden :-)
På forhånd tusind tak