Svar: Brystvægring
21. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Der kan være flere årsager til ammestrejke, det kan være at barnet forbinder brystet med noget ubehageligt, at barnet f.eks. er blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og spiste. Det kan også opstå i forbindelse med forkølelse. Det at ligge ved brystet og spise betyder jo at man samtidig skal trække vejret gennem næsen og når man ikke kan det, så er det meget ubehageligt og børn kan i den forbindelse afvise brystet.
Børn kan også få ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.
Nogle gange handler det om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, begge dele er dog lidt tidligt i forhold til jeres situation.
Børn kan også reagerer negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken.
Og så kan det faktisk også handle lidt om din datters alder og at hun nu begynder at skifte ammerytme og ikke har helt samme behov som tidligere. Det kan sagtens være at hun nogle dage kan nøjes med 5-6 amninger og trives med dette og hvis du så vedbliver at lægge til og på den måde presser hende, så kan hun finde på at afvise brystet helt. Du må aldrig prøve at presse brystet ind i hendes mund.
Du skriver at du har på fornemmelsen at det handler om hendes indtag af skemad og måske tilbud af modermælkserstatning på flaske og dette er naturligvis en mulighed. Det er fint at du giver hende skemad, men giv hende kun 1/2-3/4 dl af gangen, kun 2 gange dagligt, så der fortsat er plads til mælk efterfølgende. Giver du en flaske til natten, så er det også fint, men forsøg fortsat at lægge til inden midnat og igen tidlig morgen, så din datter får stimuleret dine bryster der. Du har lidt mere af det mælkestimulerende hormon i brystet om natten...
Jo mere skemad og flaske du giver, jo mindre behov for brystet vil der være. Jo mindre hun kommer til brystet, jo mindre mælk vil du også danne og jo mindre vil hun måske have brystet - det er således uhensigtsmæssigt at tilbyde din datter flaske i stedet for bryst, hvis du gerne vil bibeholde amningen. Flasken er betydeligt lettere at spise af og der kan være en risiko for at hun så foretrækker denne.
Du må derfor prøve at stole på, at hvis du tilbyder brystet så tager hun hvad hun har behov for og naturligvis skal du også holde øje med hendes vandladninger og sikre dig at maven fungerer.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Formiddag 09.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Ammes
Sen eftermiddag 17: Ammes evt. igen og powernapper lidt
(Aften 18-19: Evt. lidt grød, vand af kop - dette måske først lidt senere, hun er jo endnu ikke så gammel)
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. amning
Som du kan se her er der fortsat 6 amninger + en evt flaske. Jeg ved ikke hvordan jeres dag ser ud, men det er vigtigt at du fortsat tilbyder brystet, hvis du gerne vil amme. Dog ikke hele tiden og hun skal ikke presses.
Prøv at tage det roligt, slap af så godt du kan.
Forsøg at malke lidt ud inden du lægger til, så du får mælken til at løbe og så hun kan mærke at der er noget at komme efter.
Lad far tage sig af hende, så hun ikke forstyrres af dine bryster og lugten af mælk hele tiden og derfor så måske hellere vil tage fat, når hun kommer hen til dig igen.
Prøv også at gå med hende i favnen, prøv at gå rundt med bar overkrop, så hun ligger tæt ved dit nøgne bryst. Prøv også at lægge dig med hende så I ligger hud mod hud i sengen og se om hun så ikke pludselig får lyst og tager fat i brystet - så det mere er hende der styrer det...
Prøv også at gå i bad med hende, hvis I har karbad.. igen for at give hende den nøgne kontakt og nærhed og lade hende selv vise interesse.
Hold fokus på at det er en rigtig dejlig lille pige du har dig og at hun udvikler sig rigtig godt. Forsøg at tænke på andet end amning og lad være at lægge hende til hele tiden. Hun dør ikke af sult, får jo også skemad nu. Hun skal naturligvis have sin mælk, men det er også okay at hun tager pauser på måske 4 timer.
Måske vil hun gerne spise, hvis hun er halvt sovende. Prøv derfor at lægge hende til, inden hun vågner helt op af en lur eller tag hende op halvvejs i luren, giv hende mad i søvne og lad hende sove igen.. det er okay at gøre sådan i en periode, hvis det virker.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske