Funderinger omkring søvn

21. januar 2008

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Funderinger omkring søvn

Hej Helen...

Så har jeg igen lige et par ting jeg går og funderer over omkring poden min :o)

Det kan måske lyde lidt som et luksus problem, men jeg har gået og tænkt lidt over hvor meget søvn Niklas får. Han har et rigtig godt sovehjerte, og har sovet igennem siden han ikke var ret gammel...og vi kan se i weekender og ferie at han mange gange sover op til 13-14 timer om natten..og samtidig sover han sammenlagt ca 3 timer om dagen..endten en lang middagslur eller fordelt på 2 gange...

Han har krudt i måsen, og er i konstant bevægelse det meste af tiden..spiser fint og trives godt.

Det jeg så spekulerer lidt over er, hvis han reelt har behov for så lang nattesøvn...det får han jo ikke til hverdag..kan det så have en dårlig indvirken på ham hen over en hel uge.. ?

Han kommer i seng omk kl. 19-19.30, og skal op igen 06.45...en dag om ugen kommer han i seng kl. 20 fordi vi er ude til noget sport... han sover ikke en længere lur(e) om dagen selvom han er kommet sent i seng..

En anden ting er, at han ind imellem.. max en gang om ugen..ikke vil sove... normalt ligger han sig ned og hygger når vi siger godnat...Det er nok sansynligvis fordi vi ikke lige har ramt tidspunktet..og han enten er lidt for træt eller ikke helt træt ...

Annonce

... nok..eller bare gerne vil have os i nærheden...

Han rejser sig og græder når vi går ud af døren og bliver ved indtil vi går ind til ham igen efter et par minutter... vi kan høre at han ikke er dybt ulykkelig på den måde han græder, men han er ked af det og vil meget gerne tæt på når vi kommer ind..
Vi tager ham ikke op, men står somregel på knæ ved sengen så han kan få et knus og ligge hovedet på vores skulder...så falder han også til ro... men hvis vi bliver derinde så bliver han nogle gange mere vågen og begynder at snakke.. eller også kan han ligge sig ned og nærmest snorke, for så kun at vågne og blive ked af det igen ved den midste bevægelse vi laver for at gå ud af værelset.. tilsidst falder han jo i søvn i begge tilfælde..

Men hvordan kan vi bedst gøre når de aftener er der, for at det er lettest for ham og hans forældre (Hans mor har det jo ret hårdt med at gå ud og lukke døren til hvis han bliver ked af det :o)) ?

Han har en lille bamse der spiller musik, som han altid har sovet med..men den er ikke helt nok i de tilfælde, og vi har også en box fra en uro som kan spille i op til 45 min...den har vi sat til nogle gange, og den ser ud til at hjælpe lidt på det at han falder til ro..

På forhånd tak og rigtig god dag !
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina