Svar: Nålestik-smerter i brystet
20. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Joy
Det gør mig oprigtigt ondt at høre at du og din datter har haft sådan et ammeforløb. Det lyder rigtig hårdt:o)
Nålestik i brystet kan godt være tegn på svamp og da du fortsat fornemmer at du har mælk i brystet og da du også har fået rigtig mange antibiotika-kure, så synes jeg det vil være helt relevant at du taler med lægen om hvorvidt du kan have en svampeinfektion i brystet.
Man kan behandle svamp med brentangel som smøres på brystvorten og på området rundt om vorten. Gelen påsmøres mindst 8 gange i døgnet og man bør fortsætte i mindst 1-2 uger efter at symptomerne er forsvundet. Mycostatin kan også bruges mod svamp. Her smører man på samme måde både brystvorten og det brune område i mindst 6-8 gange dagligt og mindst i 14 dage.
Hvis man fortsat har smerter efter flere ugers behandling, så kan man overveje om man skal give en tablet behandling. Her giver man Fluconazol. Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion giver 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.
Da du ikke ammer mere er der umiddelbart ikke grund til at behandle din datter for svamp. Normalt skal både barn og mor behandles, fordi man smitter hinanden hele tiden.
Selvom du ikke ammer, så tænker jeg dog at du fortsat kan gøre nogle forskellige ting. Ud over den medicinske behandling vil det f.eks. være godt at du vasker dine brystvorter med danskevand et par gange i løbet af dagen. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Derudover er det en god idé at du lader brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggelig med hygiejnen og sørge for at vaske dine hænder godt både ved bleskift, toiletbesøg osv. så du er sikker på at du har rene hænder, hvis du rører ved dine brystet.
Det anbefales også at man forsøger at undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. I amerikansk litteratur fremgår det også at man skal forsøge at undgå hvidt brød. Derimod vil det være en god idé at indtage syrnede mælkeprodukter som A38 eller man kan købe tabletter. Da Acidophilus kulturer er gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
Når alt dette er sagt, så er der dog også kvinder som oplever fornemmelsen af nedløbsrefleksen som stik i brystet. Altså at du når mælken ligesom løber til (det kan den jo gøre fordi du tænker på det) så føles det som stik eller prikken i brystet.
Jeg tænker også at du skal være opmærksom på at få den mælk der står i brystet malket ud, så du ikke risikerer yderligere brystbetændelse. Der er helt fint at du har fået piller som stopper mælken, men hvis der står noget mælk i brystet som ikke kommer ud og du har fornemmelse af at det løber til, så er det vigtigt at du får det væk. Du kan tale med lægen om hvorvidt du skal have yderligere medicin til at stoppe mælkedannelsen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske