Svar: Nålestik-smerter i brystet

20. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Joy

Det gør mig oprigtigt ondt at høre at du og din datter har haft sådan et ammeforløb. Det lyder rigtig hårdt:o)

Nålestik i brystet kan godt være tegn på svamp og da du fortsat fornemmer at du har mælk i brystet og da du også har fået rigtig mange antibiotika-kure, så synes jeg det vil være helt relevant at du taler med lægen om hvorvidt du kan have en svampeinfektion i brystet.

Man kan behandle svamp med brentangel som smøres på brystvorten og på området rundt om vorten. Gelen påsmøres mindst 8 gange i døgnet og man bør fortsætte i mindst 1-2 uger efter at symptomerne er forsvundet. Mycostatin kan også bruges mod svamp. Her smører man på samme måde både brystvorten og det brune område i mindst 6-8 gange dagligt og mindst i 14 dage.

Hvis man fortsat har smerter efter flere ugers behandling, så kan man overveje om man skal give en tablet behandling. Her giver man Fluconazol. Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion giver 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.

Da du ikke ammer mere er der umiddelbart ikke grund til at behandle din datter for svamp. Normalt skal både barn og mor behandles, fordi man smitter hinanden hele tiden.

Selvom du ikke ammer, så tænker jeg dog at du fortsat kan gøre nogle forskellige ting. Ud over den medicinske behandling vil det f.eks. være godt at du vasker dine brystvorter med danskevand et par gange i løbet af dagen. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Derudover er det en god idé at ...

Annonce

... du lader brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.

BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggelig med hygiejnen og sørge for at vaske dine hænder godt både ved bleskift, toiletbesøg osv. så du er sikker på at du har rene hænder, hvis du rører ved dine brystet.

Det anbefales også at man forsøger at undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. I amerikansk litteratur fremgår det også at man skal forsøge at undgå hvidt brød. Derimod vil det være en god idé at indtage syrnede mælkeprodukter som A38 eller man kan købe tabletter. Da Acidophilus kulturer er gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når alt dette er sagt, så er der dog også kvinder som oplever fornemmelsen af nedløbsrefleksen som stik i brystet. Altså at du når mælken ligesom løber til (det kan den jo gøre fordi du tænker på det) så føles det som stik eller prikken i brystet.

Jeg tænker også at du skal være opmærksom på at få den mælk der står i brystet malket ud, så du ikke risikerer yderligere brystbetændelse. Der er helt fint at du har fået piller som stopper mælken, men hvis der står noget mælk i brystet som ikke kommer ud og du har fornemmelse af at det løber til, så er det vigtigt at du får det væk. Du kan tale med lægen om hvorvidt du skal have yderligere medicin til at stoppe mælkedannelsen.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder