Sove trygt og passes af mormor

20. januar 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Sove trygt og passes af mormor

Hej Helen,

Først tak for svaret i forbindelse med vores lille dreng på 15 mdr. der pludselig ikke var til at putte og vågnede grædende flere gange om natten.

Vi har virkelig taget dit svar til os om at du syntes han virkede som et utrygt barn - det gjorde virkelig ondt på os.

Vi har derfor lave følgende ændringer:
Vi er nu som du rådede os til, begyndt at læse historie og synge sange mens vi nusser ham og holder i hånd. Han græder nu ikke mere når han blir lagt og holder godt fast i os med sin lille hånd.

Nogle gange sover han ret hurtigt ca 15 min og andre gange kan der gå op til en time. Inden alt det her startede lagde vi ham i sin seng og sagde godnat og så lå han og sludrede og legede lidt indtil han sov. Men det gør han altså stadig ikke igen. Hvis han ikke sover efter ca 45 min prøver vi at gå fra, vi sir godnat nusser osv. Han græder så og vi går ind til ham med korte mellemrum (ca 3 - 4 min) Nogle gange sover han så hurtigt efter, andre gange kammer han helt over og så blir vi hos ham til han sover.

Han vågner fortsag næsten hver nat og der prøver vi 1 gang at putte ham og hvis gråden fortsætter tager vi ham med ind til os. Ved ikke rigtig om det er løsningen for der roder han rundt og kan ikke rigtig falde til ro heller. Er heller ikke så begejstret for denne løsning, ville jo helst han blev glad ved sin seng igen - men hvis han er bange og utryg så er det vil bedst han er nær os?

Hvad syntes du om vores nye putte og sove mønster?

Vi tænkte lidt på om vi kan sætte en tid på læsning, sang og nusning - evt. 30 min og derefter lade ham prøve at falde i søvn selv - selvfølgelig vil ...

Annonce

... vi gå ind til med korte mellemrum når han græder.

Syntes simpelthen det er så svært det her med soverytmer. Vi har jo af bedste mening taget udgangspunkt i et par bøger som opfordrer barnet til at SKULLE falde i søvn selv, for derefter ikke at blive bange, forvirret og utrygt når det vågner og det opdager det er alene.

Men børn er jo også forskellige og hvis han har brug for mere tryghed, så ved jeg ikke rigtig hvad der er bedst.

Man er jo nærmest bange for at komme ind i de der rædselsfulde sovemønstre man læser om, men på den anden side er vi jo også nu lige så bange for at vores lille dreng ikke er tryg. Vi vil ham jo kun det allerbedste.

Mit næste spørgsmål drejer sig om at vi er nødt til at rejse fra ham i 4 dage. Jeg ved det er en dårlig periode for ham og for lang tid, men det er tvingende nødvendigt, det blir bare rigtig hårdt, forhåbentlig kun for moren.

Min mor skal have ham og de skal være i vores hjem, så han er i sine egne omgivelser. Han skal også i vuggestue, så alt vil være som det plejer - bortset fra at mor og far ikke er der.
Han er rigtig glad ved sin mormor, hun har passet ham rigtig mange gange og han overnattet hos hende mange gange, men kun 1 overnatning selvfølgelig.

Mit spørgsmål: Han han glæde af at høre vores stemmer i tlf. eller skal vi forestille os "at ude af øje ude af sind"?

Til sidst vil jeg bare lige nævne at han er en rigtig glad og harmonisk dreng. Han virker på ingen måde utryg i det daglige og er udadvendt og opsøgende hos andre mennesker f.eks. i vuggestuen, bedsteforældre osv. Tænkte det måske havde relevans for din vurdering.

Mange hilsner
Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os