Svar: Stafylokokinfektion i brystet

15. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lillian

Det lyder voldsomt det du oplever og jeg synes det er så flot at du stadig hænger i.. hatten af for det, det fortjener virkelig et skulderklap:o)

Hvor længe du kan blive ved at kæmpe må tiden vise, dine brystvorter kan godt hele igen, men det vil sandsynligvis kræve at du får dem aflastet en del og dette gør du bedst ved at malke ud. Hvis du bruger en malkemaskine, så er det meget vigtigt at leje en som passer til dit bryst i størrelsen, så sugeaggregatet ikke ødelægger brystet yderligere - det kan forøvrigt også være problemet med dine ammebrikker, at de simpelthen er for små, så de gør det hele meget værre. Faktisk skyldes mange sår på brysterne at ammebrikker og malkemaskiner ikke er store nok...

Det har også noget at sige, hvor på brystet dine sår sidder. Du skal naturligvis være sikker på at din datter ikke har kort tungebånd og derfor ikke spiser og stimulerer dig som hun bør, men jeg går ud fra at det ikke er problemet med den alder hun har.

Du skal være opmærksom på at måden du lægger til på har betydning for hvordan og hvor meget hun slider på brystet. Det er der, hvor hendes tunge ligger at hun slider mest. Det vil sige at hvis du lægger hende til i tvillingestilling, så slider hun på ydersiden af brystvorten, hvis du ligger ned og ammer, så slider hun mest på undersiden af brystet og hvis du ammer i den traditionelle stilling så slider hun mest ind mod kavalergangen... Prøv derfor at varierer ammestillingerne, så hun ikke slider samme sted hver gang og forsøg at lægge hende til, så hun ikke slider der, hvor der er hul.

Hvis din datter ikke vil tage flaske, så er det jo rigtig problematisk at stoppe amning og det er jo en balance imellem at aflaste og samtidig få stimuleret til mælk. Du fortæller at det især er når din datter skal lægges til at det gør ondt og dette er helt naturligt fordi din datter skal die nogle gange for at få mælken til at løbe, jo mere ondt det gør, jo mere spænder du og jo længere tid går der før mælken løber. ...

Annonce

... Derfor kan man meget let komme til at forlænge den tid, hvor man har smerter.

Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis du kunne starte med at malke ud, malkemaskinen er ikke så hård ved brystet som din datter og med den kan du så få sat gang i nedløbsrefleksen og få mælken til at løbe. Når det så kører, så fjerner du maskinen og lægger din datter til brystet og på den måde kan du fortsat amme hende og således bibeholde amning og dine bryster får mulighed for at hele lidt bedre.

Du kan også vælge at håndudmalke i stedet for at malke ud med maskine. Håndudmalkning er mere skånsomt for brystet og kan også være en måde at få sat gang i mælken på inden du lægger til. Mælken kan du malke ud i en kop og du kan således også vælge at give din datter den udmalkede mælk på denne måde, hvis hun ikke vil flasken og du har brug for aflastning. Mælken skal hun jo have...

Der er desværre ikke nogen dokumentation for at nogen cremer har effekt på ømme og sårede brystvorter, men der kan godt være en psykologisk effekt og det kan være værd at tage med..

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Et gammelt husmoderråd til røde barnenumser er jo kogtvandsklude og det synes jeg bestemt at du også skal forsøge på brystet. Her tager du noget gammelt bomuldsstof og klipper i små stykker, som passer til at lægge på brystet. Kog dem i rent vand, vrid dem og læg dem på. Sammen med kogtvandsklude skal der ikke bruges cremer, salver eller lignende. En ren klud på hver gang du ammer.

Det er også vigtigt at der kommer lidt luft til og måske vil det hjælpe dig at føntørrer brysterne lidt, hvis du en gang imellem kan komme til det... ja lidt alternativt må man jo tænke:o)

Jeg håber ikke du har opgivet endnu, men forstå godt, hvis du ikke vil blive ved at kæmpe. Jeg synes dog du skal forsøge ovenstående med at malke lidt ud, få mælken til at løbe og så derefter lægge din datter til, så hun stimulerer dig og får tømt dit bryst fint og effektivt og får sin mælk.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor