Svar: Stafylokokinfektion i brystet
15. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lillian
Det lyder voldsomt det du oplever og jeg synes det er så flot at du stadig hænger i.. hatten af for det, det fortjener virkelig et skulderklap:o)
Hvor længe du kan blive ved at kæmpe må tiden vise, dine brystvorter kan godt hele igen, men det vil sandsynligvis kræve at du får dem aflastet en del og dette gør du bedst ved at malke ud. Hvis du bruger en malkemaskine, så er det meget vigtigt at leje en som passer til dit bryst i størrelsen, så sugeaggregatet ikke ødelægger brystet yderligere - det kan forøvrigt også være problemet med dine ammebrikker, at de simpelthen er for små, så de gør det hele meget værre. Faktisk skyldes mange sår på brysterne at ammebrikker og malkemaskiner ikke er store nok...
Det har også noget at sige, hvor på brystet dine sår sidder. Du skal naturligvis være sikker på at din datter ikke har kort tungebånd og derfor ikke spiser og stimulerer dig som hun bør, men jeg går ud fra at det ikke er problemet med den alder hun har.
Du skal være opmærksom på at måden du lægger til på har betydning for hvordan og hvor meget hun slider på brystet. Det er der, hvor hendes tunge ligger at hun slider mest. Det vil sige at hvis du lægger hende til i tvillingestilling, så slider hun på ydersiden af brystvorten, hvis du ligger ned og ammer, så slider hun mest på undersiden af brystet og hvis du ammer i den traditionelle stilling så slider hun mest ind mod kavalergangen... Prøv derfor at varierer ammestillingerne, så hun ikke slider samme sted hver gang og forsøg at lægge hende til, så hun ikke slider der, hvor der er hul.
Hvis din datter ikke vil tage flaske, så er det jo rigtig problematisk at stoppe amning og det er jo en balance imellem at aflaste og samtidig få stimuleret til mælk. Du fortæller at det især er når din datter skal lægges til at det gør ondt og dette er helt naturligt fordi din datter skal die nogle gange for at få mælken til at løbe, jo mere ondt det gør, jo mere spænder du og jo længere tid går der før mælken løber. Derfor kan man meget let komme til at forlænge den tid, hvor man har smerter.
Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis du kunne starte med at malke ud, malkemaskinen er ikke så hård ved brystet som din datter og med den kan du så få sat gang i nedløbsrefleksen og få mælken til at løbe. Når det så kører, så fjerner du maskinen og lægger din datter til brystet og på den måde kan du fortsat amme hende og således bibeholde amning og dine bryster får mulighed for at hele lidt bedre.
Du kan også vælge at håndudmalke i stedet for at malke ud med maskine. Håndudmalkning er mere skånsomt for brystet og kan også være en måde at få sat gang i mælken på inden du lægger til. Mælken kan du malke ud i en kop og du kan således også vælge at give din datter den udmalkede mælk på denne måde, hvis hun ikke vil flasken og du har brug for aflastning. Mælken skal hun jo have...
Der er desværre ikke nogen dokumentation for at nogen cremer har effekt på ømme og sårede brystvorter, men der kan godt være en psykologisk effekt og det kan være værd at tage med..
Et gammelt husmoderråd til røde barnenumser er jo kogtvandsklude og det synes jeg bestemt at du også skal forsøge på brystet. Her tager du noget gammelt bomuldsstof og klipper i små stykker, som passer til at lægge på brystet. Kog dem i rent vand, vrid dem og læg dem på. Sammen med kogtvandsklude skal der ikke bruges cremer, salver eller lignende. En ren klud på hver gang du ammer.
Det er også vigtigt at der kommer lidt luft til og måske vil det hjælpe dig at føntørrer brysterne lidt, hvis du en gang imellem kan komme til det... ja lidt alternativt må man jo tænke:o)
Jeg håber ikke du har opgivet endnu, men forstå godt, hvis du ikke vil blive ved at kæmpe. Jeg synes dog du skal forsøge ovenstående med at malke lidt ud, få mælken til at løbe og så derefter lægge din datter til, så hun stimulerer dig og får tømt dit bryst fint og effektivt og får sin mælk.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske