Svar: Starte arbejde igen, amning
15. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lisbeth
Jeg synes som udgangspunkt ikke at der er grund til at kæmpe for at Asger tager en flaske med modermælkserstatning, når han er næsten 9 måneder gammel.. det er næsten synd, for lykkes det, så skal flasken jo fjernes igen når Asger bliver 12 måneder...
Fra 9 måneders alderen vil han også kunne få lidt mere komælk, han vil således kunne få lidt mælk af kop, en portion tykmælk og lignende, som han måske godt vil synes om:o)
I en overgang vil det være rigtig fint at du malker ud, så der er lidt ekstra modermælk til ham, i grød og mos kan far bruge modermælkserstatning. Derudover tænker jeg at du må forsøge, hvor meget du kan amme.
Jeg kan næsten fornemme at du synes det ville være ærgeligt om amningen stopper og du må se hvordan det går. Der er dog ingen der siger at din amning behøver stoppe helt, nogle kvinder er faktisk i stand til at bibeholde en mælkeproduktion længe og kan således bibeholde amning bare en gang dagligt i årevis...
Normalt vil børn i 8 måneders alderen have behov for amning ca 3 gange dagligt, omkring 10 måneders alderen nedsættes til 2 amninger dagligt. Hvorvidt du vil kunne dette må tiden vise og for at supplere din amning, så må far som sagt give mme i grød og så give mere komælk. Far kan naturligvis også prøve om Asger vil tage flasken med mme når mor ikke er hjemme..
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om at det altså sagtens kan lykkes at få dækket Asgers behov for mælk på den ene eller den anden måde:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske