Svar: Lukket for mælkebaren om natten
14. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Hvis Elias i øvrigt spiser rigtig godt om dagen og aftenen og du således er sikker på at han ikke behøver mælk om natten, så lyder det umiddelbart som om at det hos jer vil være fint, ikke at amme mellem kl. 19 og 05. Nogle børn kan fint klare dette, men andre kan ikke.
Når jeg anbefaler amning inden midnat, så er det til de børn som ikke er i stand til at klare sig uden mælk fra de bliver puttet og til næste morgen tidlig. Netop ved at lægge dem til brystet inden man selv går i seng, så kan man undgå at de vågner op og kræver bryst midt nat, hvilket er rigtig hårdt i længden. Samtidig er det mit indtryk at børn er lettere at afvende fra amningen kl. 23 fordi de der ammes imens de sover, hvor de, når de vågner om natten og ammes jo selv vågner. Amningen midt nat er de således mere bevidste om.
Derfor kan det også være problematisk, hvis du begynder at amme Elias, når han vågner kl 03/04, da han så måske vil begynde at vågne mere og mere for at få brystet. Der kan således være en risiko for at han begynder at trappe amningen mere op.. Risikoen for dette synes ikke at være så stor, hvis man kan trække amningen til kl. 05/06.
Så mit råd er altså at I forsøger at bibeholde den rytme I har lige nu, hvor far tager over om natten og du forsøger ikke at amme. Når det er sagt, så kan Elias dog godt være tørstig efter så mange timers søvn og så skal han naturligvis have mulighed for at få en tår vand af far:o)
Fortsat held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske