Er vi på rette spor?

14. januar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Er vi på rette spor?

Hej Helen

Min datter er nu 7 ½ måned, og trives rigtig fint. Jeg går hjemme med hende og nyder det. Vi har aldrig fået hende vænnet til at sove i egen seng og på eget værelse på trods af flere forsøg. Én periode ville hun slet ikke sove om natten, men lige pludselig ville hun gerne sove når bare det er mellem far og mor, og når hun må sutte på babsen når hun vil. Det har hun gjort en måneds tid.

Men nu er jeg altså rigtig træt at det der småspisen om natten, hvor hun bare lige sutter lidt på brystet og så tager hun sutten spytter den ud næsten med det samme og vil have lidt mere, hvilket fortsætter til hun falder i søvn igen. Alt fra et ½ minut til en halv time.

Min plan er at vænne hende af med det inden hun kommer i egen seng, så det ikke er ”en kold tyrker” med både ”ingen mad” og ”egen seng”. Vi står også og skal til DK og besøge familien, og da skal hun sikkert sove mellem os alligevel, og så er det vel bare dobbelt arbejde at vænne hende fra at sove hos os inden.

Nå men jeg har så prøvet at give grød midt på aftenen og bryst inden vi går i seng, og i aftes faldt hun også i søvn inde i sengen under en del protest godt nok, men hun faldt i søvn, og sov 4 ½ time, hvor hun så vågnede og jeg prøvede ...

Annonce

... igen bare at blive ved med at trøste og give sutten. Men hun blev ved og ved og ved, og til sidst stod jeg op og gik ind i stuen for at amme hende, for at hun skal lære ikke at forbinde sengen med at spise, (synes næsten jeg ku høre maven knurre da jeg gav hende mad) og så gik vi tilbage i sengen, hvor hun så pænt sov videre.

Klokken 6 gentog det sig. Jeg prøvede at give hende lidt i stuen og så gå tilbage men da ville hun så ikke sove mere, og klokken 7 gav jeg op, og stod op. (Hun plejer at sove fra ca. 23 til mellem 8 og 10 hvis hun får bryst i sengen når hun vil, og hun sover længst sammenhængende efter klokken 5.30)

Her til formiddag var hun selvfølgelig meget træt af ikke at have sovet så meget i nat, og klokken 9 lagde jeg hende ud i barnevognen som hun elsker, og der sov hun til 13.

Mit spørgsmål er om det er den rigtige måde at vænne hende fra på. Altså trøste med sut og beroligende lyde, selv om hun græder længe, og så stå op og give mad i stuen når jeg ikke synes der er noget at gøre? Og hvor hurtigt, kan man forvente at hun vænner sig til det?

Og et andet spørgsmål er: Hvorfor sover hun så meget bedre i barnevognen. Hun falder i søvn hurtigt og sover mellem 2 og 4 timer?

Hilsen Jeanette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor