Brev:
Er vi på rette spor?
14. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Er vi på rette spor?
Hej Helen
Min datter er nu 7 ½ måned, og trives rigtig fint. Jeg går hjemme med hende og nyder det. Vi har aldrig fået hende vænnet til at sove i egen seng og på eget værelse på trods af flere forsøg. Én periode ville hun slet ikke sove om natten, men lige pludselig ville hun gerne sove når bare det er mellem far og mor, og når hun må sutte på babsen når hun vil. Det har hun gjort en måneds tid.
Men nu er jeg altså rigtig træt at det der småspisen om natten, hvor hun bare lige sutter lidt på brystet og så tager hun sutten spytter den ud næsten med det samme og vil have lidt mere, hvilket fortsætter til hun falder i søvn igen. Alt fra et ½ minut til en halv time.
Min plan er at vænne hende af med det inden hun kommer i egen seng, så det ikke er ”en kold tyrker” med både ”ingen mad” og ”egen seng”. Vi står også og skal til DK og besøge familien, og da skal hun sikkert sove mellem os alligevel, og så er det vel bare dobbelt arbejde at vænne hende fra at sove hos os inden.
Nå men jeg har så prøvet at give grød midt på aftenen og bryst inden vi går i seng, og i aftes faldt hun også i søvn inde i sengen under en del protest godt nok, men hun faldt i søvn, og sov 4 ½ time, hvor hun så vågnede og jeg prøvede igen bare at blive ved med at trøste og give sutten. Men hun blev ved og ved og ved, og til sidst stod jeg op og gik ind i stuen for at amme hende, for at hun skal lære ikke at forbinde sengen med at spise, (synes næsten jeg ku høre maven knurre da jeg gav hende mad) og så gik vi tilbage i sengen, hvor hun så pænt sov videre.
Klokken 6 gentog det sig. Jeg prøvede at give hende lidt i stuen og så gå tilbage men da ville hun så ikke sove mere, og klokken 7 gav jeg op, og stod op. (Hun plejer at sove fra ca. 23 til mellem 8 og 10 hvis hun får bryst i sengen når hun vil, og hun sover længst sammenhængende efter klokken 5.30)
Her til formiddag var hun selvfølgelig meget træt af ikke at have sovet så meget i nat, og klokken 9 lagde jeg hende ud i barnevognen som hun elsker, og der sov hun til 13.
Mit spørgsmål er om det er den rigtige måde at vænne hende fra på. Altså trøste med sut og beroligende lyde, selv om hun græder længe, og så stå op og give mad i stuen når jeg ikke synes der er noget at gøre? Og hvor hurtigt, kan man forvente at hun vænner sig til det?
Og et andet spørgsmål er: Hvorfor sover hun så meget bedre i barnevognen. Hun falder i søvn hurtigt og sover mellem 2 og 4 timer?
Hilsen Jeanette