Svar: Ammestop og flaske istedet
7. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære (amme)trætte mor
Det er rigtig fint at du har ammet din datter så længe og det er også rigtig godt, hvis du er indstillet på fortsat at amme hende aften og tidlig morgen. Ikke fordi du absolut skal amme, for du må meget gerne give hende flaske, men mere fordi hun jo ikke særligt gerne vil flasken og da hendes mælkebehov fortsat er rimeligt stort, så kan det være svært at få hendes behov dækket, hvis du stopper amningen helt. Det vil således være rigtig godt, hvis du kunne bibeholde amningen bare 2 måneder mere...
De fleste børn vil i 7 måneders alderen få deres mælkebehov dækket via 4 amninger/flasker. I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger/flasker som regel være nok og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger/flasker ofte være nok. Til den tid kan hun så få en portion tykmælk eller lignende og på den måde også få mælk anden vej, men så længe hun ikke er ældre, så er det begrænset hvad du kan give hende af mælk.
Det er således endten modermælk eller modermælkserstatning du skal give din datter ud over skemaden og hvis hun ikke tager flaske, så må du give hende modermælkserstatning af en kop og også supplere med mme i hendes mad.
Du kan stadig godt forsøge at få hende til at tage flaske, men der er ingen garanti for at det vil virke... hun vil måske have den ægte vare:o)
Hvis du tror du kan, så kan du forsøge at malke lidt mælk ud. Det at få din mælk på flaske kan nogle gange gøre at barnet så tager imod - smagen er jo så noget som barnet kender. Nogle gange hjælper det, at det er en anden som giver flasken end mor, da du forbindes med amning. Nogle gange hjælper det at holde barnet i favn ligesom når man ammer, men andre gange er det langt bedre at lægge barnet ved siden af sig, holde barnet på dine lår eller lignende, så måden at spise på ikke minder om amning.
Det kan hjælpe at skifte til en anden type flaske og flaskesut, det kan også hjælpe at forsøge en anden type erstatning da de smager meget forskelligt, du må forsøge dig frem. Du kan købe modermælkserstatning og også vælling på brik og så forsøge om hun bedre kan lidt noget end noget andet.
Det kan hjælpe at holde så langt nede på flasken at du kan komme til at berøre hendes kinder imens du giver hende mad, det kan stimulere sutterefleksen. Det kan også hjælpe at berøre ganen med flasken, da der også sidder sutterefleks der.
Derudover tænker jeg at din datter skal til at have 4 måltider skemad nu og stille og roligt mere og mere familiemad, mere og mere udgangspunkt i den mad som I spiser og det betyder også små brødskorper og lignende at sidde med selv.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle, brødskorpe at gnaske i, ½ banan eller anden frugtmos eller frisk frugt, vand af kop
Flaske eller mme af kop og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med fisk eller kød, vand af kop. Må gerne få lidt ristede rugbrødsbjælker at sidde med, stykker af agurk eller lignende. Vand af kop
Flaske eller mme af kop og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i stykker at sidde med, vand eller mme af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, - kan få ris med sovs (f.eks. boller i karry), kan må små stykker af indmaden af en frikadelle og kartofler (kartofler i både som hun selv kan sidde med) og også små blomkål eller broccoli hovedet godt kogt til at sidde med selv. Får I kartoffelmos og millionbøf, så må hun også gerne spise dette. Vand (eller mme) af kop
Ammes eller flaske eller mme af kop og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23: Ammes
Nat: Sover...
Når du putter hende til søvn om dagen, så gør det til en vane at hun mindst en gang om dagen skal sove i sin barnevogn. Start med at lade hende sidde op, kigge ud, suge indtryk til sig, få lov til at opleve verden imens I går en tur og put hende så, når du kan se at hun er putteklar.
Jeg håber at ovenstående plan vil hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske