Svar: Ammestop og flaske istedet

7. januar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære (amme)trætte mor

Det er rigtig fint at du har ammet din datter så længe og det er også rigtig godt, hvis du er indstillet på fortsat at amme hende aften og tidlig morgen. Ikke fordi du absolut skal amme, for du må meget gerne give hende flaske, men mere fordi hun jo ikke særligt gerne vil flasken og da hendes mælkebehov fortsat er rimeligt stort, så kan det være svært at få hendes behov dækket, hvis du stopper amningen helt. Det vil således være rigtig godt, hvis du kunne bibeholde amningen bare 2 måneder mere...

De fleste børn vil i 7 måneders alderen få deres mælkebehov dækket via 4 amninger/flasker. I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger/flasker som regel være nok og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger/flasker ofte være nok. Til den tid kan hun så få en portion tykmælk eller lignende og på den måde også få mælk anden vej, men så længe hun ikke er ældre, så er det begrænset hvad du kan give hende af mælk.

Det er således endten modermælk eller modermælkserstatning du skal give din datter ud over skemaden og hvis hun ikke tager flaske, så må du give hende modermælkserstatning af en kop og også supplere med mme i hendes mad.

Du kan stadig godt forsøge at få hende til at tage flaske, men der er ingen garanti for at det vil virke... hun vil måske have den ægte vare:o)

Hvis du tror du kan, så kan du forsøge at malke lidt mælk ud. Det at få din mælk på flaske kan nogle gange gøre at barnet så tager imod - smagen er jo så noget som barnet kender. Nogle gange hjælper det, at det er en anden som giver flasken end mor, da du forbindes med amning. Nogle gange hjælper det at holde barnet i favn ligesom når man ammer, men andre gange er det langt bedre at lægge barnet ved siden af sig, holde barnet på dine lår eller lignende, så måden at spise på ikke minder om amning.

Det kan hjælpe at skifte til en anden type flaske og flaskesut, det kan også hjælpe at forsøge en anden type erstatning da de smager meget forskelligt, du må forsøge dig frem. Du kan købe modermælkserstatning og også vælling på ...

Annonce

... brik og så forsøge om hun bedre kan lidt noget end noget andet.

Det kan hjælpe at holde så langt nede på flasken at du kan komme til at berøre hendes kinder imens du giver hende mad, det kan stimulere sutterefleksen. Det kan også hjælpe at berøre ganen med flasken, da der også sidder sutterefleks der.

Derudover tænker jeg at din datter skal til at have 4 måltider skemad nu og stille og roligt mere og mere familiemad, mere og mere udgangspunkt i den mad som I spiser og det betyder også små brødskorper og lignende at sidde med selv.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Amning

Morgen 8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ bolle, brødskorpe at gnaske i, ½ banan eller anden frugtmos eller frisk frugt, vand af kop

Flaske eller mme af kop og puttes til formiddagslur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Frokost 12: Grøntsagsmos med fisk eller kød, vand af kop. Må gerne få lidt ristede rugbrødsbjælker at sidde med, stykker af agurk eller lignende. Vand af kop

Flaske eller mme af kop og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i stykker at sidde med, vand eller mme af kop

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, - kan få ris med sovs (f.eks. boller i karry), kan må små stykker af indmaden af en frikadelle og kartofler (kartofler i både som hun selv kan sidde med) og også små blomkål eller broccoli hovedet godt kogt til at sidde med selv. Får I kartoffelmos og millionbøf, så må hun også gerne spise dette. Vand (eller mme) af kop

Ammes eller flaske eller mme af kop og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23: Ammes

Nat: Sover...

Når du putter hende til søvn om dagen, så gør det til en vane at hun mindst en gang om dagen skal sove i sin barnevogn. Start med at lade hende sidde op, kigge ud, suge indtryk til sig, få lov til at opleve verden imens I går en tur og put hende så, når du kan se at hun er putteklar.

Jeg håber at ovenstående plan vil hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor