Ammestop og flaske istedet

7. januar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Ammestop og flaske istedet

Kære Helen

Jeg har en datter på 7 måneder, som jeg ammede fuldt ud til hun var 5 måneder. Men da jeg pludselig ammede hvad der synes at være 15 gange i døgnet :) begyndte jeg at give hende skemad!

Idag får hun 3 skemåltider om dagen:

Morgenmad: havregrød eller øllebrød lavet på MME med lidt frisk frugtmos i + vand i kop

Frokost: fuldkornsgrød lavet på MME med grøntsagsmos + vand i kop

Aftensmad: Grøntsagsmos med enten fisk, kylling, kød eller indmad

Men, i løbet af den sidste uge er det begyndt at gå skævt med amningen! Indtil da havde det ellers forløbet helt perfekt:

Morgenamning kl ca 06
Amning inden formiddagslur
Amning inden eftermiddagslur
Aften amning
.. og igen kl ca 23...

Nu er hun begyndt at afvise brystet om dagen... nogle dage ammer jeg hende kun kl ca 06 og så igen ml. 16 og 17 og igen kl ca 23! Er det nok? Jeg må indrømme blankt, at jeg meget gerne vil stoppe med at amme, da jeg er nødt til at få tid til at afslutte mine studier (og dermed få hende passet nogle timer ugentligt)!

Jeg ved godt at det bedste er at amme til hun er 12 måneder, men det kan jeg altså ikke. Jeg mangler både tiden og lysten til det og jeg tænker at måske hun kan mærke det? At det måske er derfor at hun har tabt interessen? Desuden synes jeg slet ikke at jeg har nok mælk længere. Når hun endelig tager brystet om dagen slipper hun det efter få minutter og græder og vil ikke tage hverken det eller ...

Annonce

... det andet bryst!

Så derfor vil jeg gerne give hende flaske med MME, men hun har aldrig villet tage en sutteflaske! Bortset fra et par gange da hun var 1 måned og fik lidt sukkervand for aftenuro... Ellers snerper hun munden helt sammen og kaster sig væk bare ved synet af en sutteflaske (hun har sans for drama den lille!)

Mit spørgsmål er: Er der et trick til at lære sådan en lille størrelse at tage sutteflaske? Hvis ikke, kan hun så få dækket sit mælkebehov på anden vis? (Aften - og natamningen kan jeg godt fortsætte med et stykke tid endnu)

Et andet spørgsmål: hun sover dårligt både om dagen og om natten - hun er meget urolig, vågner grædende, vil ikke falde i søvn igen, skriger og spænder ryggen i en bue. Normalt ammer jeg hende i søvn, men det vil hun ikke mere, så nu har jeg forsøgt at indføre et putteritual efter "sov igennem uden gråd"-metoden, hvilket indtil videre blot har resulteret i at jeg har vugget hende i søvn!

Jeg er efterhånden lidt frustreret, da hendes kaotiske søvnmønster har stået på i cirka 3 måneder nu og det synes bare at blive værre og værre. Før det var hun et præmiebarn hvad angik søvn - hun sov fra kl 22-06!! Så jeg har været meget forvænt! Men nu er det et værre natteroderi... og min mand er ikke til megen hjælp, da han har enormt travlt på sit arbejde og derfor vil jeg gerne give ham nattesøvn! Men jeg trænger også til det efterhånden.

Med venlig hilsen
den (amme)trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder