Svar: Amning - stop nu eller?

2. januar 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Som udgangspunkt vil det være godt, hvis du kunne bibeholde amning frem til 12 måneders alderen og kan du ikke det, så vil alternativet være 400ml mme dagligt. Det betyder altså at hvis du vælger at stoppe amning nu, fordi I skal på ferie, så vil din dreng altså skulle have modermælkserstatning i stedet for. Spørgsmålet er så om han kan drikke 400ml dagligt af en kop (noget af det kan evt. være indeholdt i maden, bortset fra at han jo også skal spise mere og mere familiemad...) eller om du vil introducere en flaske.

Normalt vil 3 amninger/flaske være passende i 8-9 måneders alderen og i 10-12 måneders alderen vil man kunne trappe ned til 2 amninger/flasker i døgnet - vel at mærke, hvis barnet altså når op på de 400ml mme, så jernbehovet er dækket.

Fra 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af barnets indtag og jeres dreng vil således kunne få en portion tykmælk og lignende om eftermiddagen og på den måde springe en amning/flaske over. Men komælk bør ikke være barnets eneste mælkeindtag før barnet er blevet et år - det er altså stadig væk vigtigt ...

Annonce

... med endten modermælk eller modermælkserstatning.

Hvis han ikke kan tage 400ml mme dagligt eller du ikke ønsker at gå igang med flasken med den alder han har nu, så vil det være godt at du forsøger at malke ud imens I er på weekend, så du fortsat holder gang i mælkeproduktionen. Bedsteforældrene må så forsøge at få noget mælk i ham de dage hvor de passer ham og så må du atter amme ham, når du kommer hjem igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til søvn, så lyder det jo helt fantastisk og rigtig dejligt at han nu er begyndt at sove så godt. Tillykke med det:o)

Med hensyn til at jeres søn skal passes, så ved jeg faktisk ikke om der er nogle faste regler for dette. Min umiddelbare tanke er at det må være at foretrække at I tager over og afleverer ham, så han via jer fornemmer at det er der han skal være og at I har det godt med det. At I der siger farvel og så tager af sted. På den anden måde, hvor bedsteforældrene kommer og henter ham, kan det måske godt føles som om han fjernes mere fra jer...

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god kæreste-weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige