Svar: Amning - stop nu eller?
2. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt vil det være godt, hvis du kunne bibeholde amning frem til 12 måneders alderen og kan du ikke det, så vil alternativet være 400ml mme dagligt. Det betyder altså at hvis du vælger at stoppe amning nu, fordi I skal på ferie, så vil din dreng altså skulle have modermælkserstatning i stedet for. Spørgsmålet er så om han kan drikke 400ml dagligt af en kop (noget af det kan evt. være indeholdt i maden, bortset fra at han jo også skal spise mere og mere familiemad...) eller om du vil introducere en flaske.
Normalt vil 3 amninger/flaske være passende i 8-9 måneders alderen og i 10-12 måneders alderen vil man kunne trappe ned til 2 amninger/flasker i døgnet - vel at mærke, hvis barnet altså når op på de 400ml mme, så jernbehovet er dækket.
Fra 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af barnets indtag og jeres dreng vil således kunne få en portion tykmælk og lignende om eftermiddagen og på den måde springe en amning/flaske over. Men komælk bør ikke være barnets eneste mælkeindtag før barnet er blevet et år - det er altså stadig væk vigtigt med endten modermælk eller modermælkserstatning.
Hvis han ikke kan tage 400ml mme dagligt eller du ikke ønsker at gå igang med flasken med den alder han har nu, så vil det være godt at du forsøger at malke ud imens I er på weekend, så du fortsat holder gang i mælkeproduktionen. Bedsteforældrene må så forsøge at få noget mælk i ham de dage hvor de passer ham og så må du atter amme ham, når du kommer hjem igen.
Med hensyn til søvn, så lyder det jo helt fantastisk og rigtig dejligt at han nu er begyndt at sove så godt. Tillykke med det:o)
Med hensyn til at jeres søn skal passes, så ved jeg faktisk ikke om der er nogle faste regler for dette. Min umiddelbare tanke er at det må være at foretrække at I tager over og afleverer ham, så han via jer fornemmer at det er der han skal være og at I har det godt med det. At I der siger farvel og så tager af sted. På den anden måde, hvor bedsteforældrene kommer og henter ham, kan det måske godt føles som om han fjernes mere fra jer...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god kæreste-weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske