Svar: Soverytme og amning
30. december 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Fie
Tillykke med den lille dreng:o)
Det lyder umiddelbart som om at du har rigtig fint med mælk og mon ikke din dreng sover så godt, fordi han får så godt med mælk hos dig? Du fortæller jo at han ikke har symptomer på gulsot og det lyder heller ikke som om at han er sløv? Han reagerer altså normalt og aktivt, når du skifter ham, imellem lurene han tager osv, ikk´?
Nogle børn sover rigtig meget i starten og det kan være helt naturligt. Det vigtigste er dog at de ikke sover så meget, at de glemmer at spise. De må altså ikke sove så meget at de misser et måltid, så er man nødt til at vække barnet for at sikre sig at barnet for sit mælkebehov dækket. Og når man vækker barnet, så gør man præcis som du fortæller, piller lidt ved ham, forsøger at vække ham med en skiftning osv.
Normalt vil mælkemængden regulere sig ind i takt med at barnet vågner mere op. Lige i starten overproducerer man lidt og det er således naturligt at du oplever at have ekstra meget mælk lige nu. Man siger at de normalt vil tage ca 3 uger at etablere en amning, altså inden at mælken har indrettet sig på barnets behov, brystvorterne er blevet hærdet osv. Så er der herefter en periode, hvor det går rigtig godt, mor fornemmer at hun fint følger med mælkemæssigt, barnet får lidt mere rytme når de spiser osv. og så omkring 5 ugers alderen, så føler man pludselig at man ingen mælk har - barnet spiser kortvarigt, hyppigt, ligger uroligt ved brystet osv. Det er helt normalt og her vil barnet ofte netop ved at die hypigere få sat mælkemængden lidt op igen.
At du fornemmer at du nogle gange er ved at sprænges er altså helt normalt og den bedste til at tage fra er din dreng. Hvis du har rigtig meget mælk og er nervøs for at de skal give dig brystbetændelse, fordi det ikke bliver tømt ud, så kan du godt malke ud og gemme det. Eller evt bare lige tage toppen af mælken væk så den værste spænding forsvinder. Nogle gange hjælper det at gå i brusebad og med dine hænder og det lune vand massere og malke lidt på brysterne, så spændingen fjernes.
Hvis du begynder at malke ud, som en fast del af dagens rutine, så vil du fortælle din krop at behovet er større end det måske er og det vil betyde at du i løbet af ret kort tid vil begynde at overproducerer og din krop vil have svært ved at finde ud af det. Derfor er det bedste du kan gøre, at få din dreng til at spise hos dig, sørge for at holde ham lidt til ilden i hans vågne perioder og hvis du synes han sover for meget, så må du vække ham, som du også forsøger.
Du skal naturligvis sikre dig at han tager på som han skal, - det vil også give dig en idé om, hvorvidt han sover fordi han er så fyldt med mælk...
Med hensyn til bøger om søskende og "følelsen af tab af gammelt liv", så er det nok begrænset, hvor meget der er skrevet om lige præcis dette. Du kan dog godt finde bøger som på den ene eller anden måde beskæftiger sig med emnet "søskende". Du kan gå ind på bibliotek.dk og søge på følgende emner "søskende", "søskenderelationer", "søskende jalousi" og lignende og se hvad der kommer frem og om noget vil hjælpe jer videre. Ellers vil det være relevant at læse bøger som handler om børn og udvikling, bøger om hvordan et barn i dit ældste barns alder tænker, reagerer, udvikler sig og hvordan du så bedst muligt støtter dette. Det kan du finde i min bogguide under "børneopdragelse" og "udvikling".
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget helt og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske