Svar: Soverytme og amning

30. december 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Fie

Tillykke med den lille dreng:o)

Det lyder umiddelbart som om at du har rigtig fint med mælk og mon ikke din dreng sover så godt, fordi han får så godt med mælk hos dig? Du fortæller jo at han ikke har symptomer på gulsot og det lyder heller ikke som om at han er sløv? Han reagerer altså normalt og aktivt, når du skifter ham, imellem lurene han tager osv, ikk´?

Nogle børn sover rigtig meget i starten og det kan være helt naturligt. Det vigtigste er dog at de ikke sover så meget, at de glemmer at spise. De må altså ikke sove så meget at de misser et måltid, så er man nødt til at vække barnet for at sikre sig at barnet for sit mælkebehov dækket. Og når man vækker barnet, så gør man præcis som du fortæller, piller lidt ved ham, forsøger at vække ham med en skiftning osv.

Normalt vil mælkemængden regulere sig ind i takt med at barnet vågner mere op. Lige i starten overproducerer man lidt og det er således naturligt at du oplever at have ekstra meget mælk lige nu. Man siger at de normalt vil tage ca 3 uger at etablere en amning, altså inden at mælken har indrettet sig på barnets behov, brystvorterne er blevet hærdet osv. Så er der herefter en periode, hvor det går rigtig godt, mor fornemmer at hun fint følger med mælkemæssigt, barnet får lidt mere rytme når de spiser osv. og så omkring 5 ugers alderen, så føler man pludselig at man ingen mælk har - barnet spiser kortvarigt, hyppigt, ligger uroligt ved brystet osv. Det er helt normalt og her vil barnet ofte netop ved at die hypigere få sat mælkemængden lidt op igen.

At du fornemmer at du nogle gange er ved at sprænges er altså helt normalt og den bedste til at tage fra er din dreng. Hvis du har rigtig meget mælk og er nervøs for at de skal ...

Annonce

... give dig brystbetændelse, fordi det ikke bliver tømt ud, så kan du godt malke ud og gemme det. Eller evt bare lige tage toppen af mælken væk så den værste spænding forsvinder. Nogle gange hjælper det at gå i brusebad og med dine hænder og det lune vand massere og malke lidt på brysterne, så spændingen fjernes.

Hvis du begynder at malke ud, som en fast del af dagens rutine, så vil du fortælle din krop at behovet er større end det måske er og det vil betyde at du i løbet af ret kort tid vil begynde at overproducerer og din krop vil have svært ved at finde ud af det. Derfor er det bedste du kan gøre, at få din dreng til at spise hos dig, sørge for at holde ham lidt til ilden i hans vågne perioder og hvis du synes han sover for meget, så må du vække ham, som du også forsøger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis sikre dig at han tager på som han skal, - det vil også give dig en idé om, hvorvidt han sover fordi han er så fyldt med mælk...

Med hensyn til bøger om søskende og "følelsen af tab af gammelt liv", så er det nok begrænset, hvor meget der er skrevet om lige præcis dette. Du kan dog godt finde bøger som på den ene eller anden måde beskæftiger sig med emnet "søskende". Du kan gå ind på bibliotek.dk og søge på følgende emner "søskende", "søskenderelationer", "søskende jalousi" og lignende og se hvad der kommer frem og om noget vil hjælpe jer videre. Ellers vil det være relevant at læse bøger som handler om børn og udvikling, bøger om hvordan et barn i dit ældste barns alder tænker, reagerer, udvikler sig og hvordan du så bedst muligt støtter dette. Det kan du finde i min bogguide under "børneopdragelse" og "udvikling".

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget helt og lykke og rigtig godt nytår:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.