Brev:
Soverytme og amning
30. december 2007
Alder:
0 mdr.
Soverytme og amning
Hej Helen
1) Jeg har en 10 dage gammel søn og er ved at få etableret amning. Til information er jeg andengangsfødende og har prøvet turen før. Men mit problem med den lille ny ligger i, at han spiser meget uregelmæssigt i løbet af et døgn, hvilket giver mig bekymring i forhold til mælkebestanden. Desuden synes jeg, at han sover lidt for meget, hvilket også bekymrer mig.
I de fleste af de 10 dage han har været her, sover han det meste af dagen (jeg vil skyde på, at han samlet højst er vågen 1 time). Jeg kan få ham til at tage nogenlunde fra ved morgenamningen, men fra formiddag til nogen gange sen eftermiddag, tager han næsten ingenting. Jeg går med sprængfyldte bryster og er stand by og tør egentlig ikke at malke ud, hvis han nu skulle vågne.
Jeg har selvfølgelig prøvet at vække ham med skiftning, kilden på fødderne og ørerne, snakken, men han er umulig at vække nok til at kunne tage en ordentlig omgang mælk. Trætheden skyldes ikke gulsot, da han ikke synes at have de karakteristiske symptomer. Om natten går det bedre og han indtager ihvertfald ét fuldt bryst ved hver amning. Det ville være dejligt, hvis han kunne tage lidt mere fra om dagen.
Mit spørgsmål lyder så: Hvad gør jeg? Accepterer jeg hans spisevaner og tror på, at mælkebestanden nok skal regulere sig selv eller pumper jeg ud og gemmer? Eller gør jeg noget andet for at vække ham i løbet af dagen?
2) Kan du anbefale noget god faglitteratur omkring søskende og en ny baby i familien? Her tænker jeg både på hvordan man som forældre håndterer det overfor barnet, men i lige så høj grad på, hvordan man som forælder bearbejder den skyldfølelse og sorg over tab af 'det gamle liv', man unægteligt gennemgår i denne nye livsfase.
Tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Fie