Svar: Amning om natten og produktion af mælk

28. december 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Karina

Når din datter kun lige er 7 måneder gammel, så har hun fortsat behov for en del mælk og da du ikke er hjemme til at amme hende om aftenen, så vil det være nødvendigt at hun får mælken på anden vis. Her er det bedste alternativ en flaske og spørgsmålet er om ikke hun vil acceptere den, netop fordi du ikke er der.

Jeg tænker derfor at du skal lade far give det en chance, når han skal putte hende og du ikke er hjemme. Hvis det ikke lykkes, så er alternativet jo at tilbyde hende mælk af en kop og hun vil også kunne få grød og mos, så hun på den måde ikke behøver gå sulten i seng.

Du kan overveje om du vil malke ud, så det er din mælk hun får. Det kan nogle gange gøre det lettere at få hende til at tage imod flasken, hvis det er mors mælk som er i... Du kan også overveje det i forhold til at du skal have din krop til at følge med og at du godt kan få en stor brystspænding og være i risiko for at få en brystbetændelse, hvis du fra den ene dag til den anden, går fra at amme meget til at amme betydeligt mindre. Det vil således i begyndelsen, til din krop lige finder ud af de nye rutiner, være godt, hvis du kan malke ud imens du er på arbejde.

Samtidig tænker jeg dog at det jo kun handler om ca 5 timer, med transport frem og tilbage så måske 6 timer og derfor burde det ikke betyde så meget for amningen i øvrigt. Du vil jo kunne amme hende, inden du tager hjemme fra og du vil også kunne lægge hende til brystet, når du kommer hjem.

Det er i princippet korrekt at børn ikke skal vækkes når de sover, men børn har samtidig en fantastisk evne til at kunne spise i søvne. Når du så samtidig skal sikre din datter mælkebehov og også skal sørge for at holde din produktion igang, så vil det være helt fint, at du tager hende op og ammer hende inden du selv går i seng. På den måde bliver hun også fyldt lidt ekstra op til natten og I kan alle få en sammenhængende nattesøvn.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Amning

Morgen 08: Havregrød, flerkornsgrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop.

Formiddag 9.30: Evt. lidt frisk frugt at sidde med eller lidt frugtmos, kan også få en brødskorpe eller lignende i hånden. Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: ...

Annonce

... Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop og igen tilbydes lidt brødskorper, agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. Kan også en gang imellem tilbydes lidt øllebrød, så hun vender sig til rugbrødssmagen.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 15: En lille portion grød, flerkornsgrød eller måske en gang imellem lidt frugtmos, vand af kop og du kan amme hende her inden du tager på arbejde.

Det kan også nogle gange være at du skal amme hende, når hun vågner af lur og så lade far give hende et lille mellemmåltid sen eftermiddag, når du er taget af sted. Så hun således ammes kl. 15 og tilbydes lidt grød, frugtmos eller lignende kl. 16-16.30.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere af jeres mad, må gerne få lidt ris med lidt sovs, må gerne sidde med lidt kogte blomkåls eller broccolibuketter, brødskorper og lignende at gnaske i. Kan evt. få lidt frugtmos til dessert. Tilbydes vand af kop

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Puttes til natten med en flaske mme eller udmalket modermælk ca kl. 19.30-20. Far kan evt. lægge sig med hende på sengen, så hun få tæt fysisk kontakt som mor plejer, men i munden er flasken i stedet for brystet. Ellers må hun få lidt erstatning af en kop...

Sen aften 23: Kan ammes imens hun sover

Som du kan se at denne plan så er der her ilagt ca 6 amninger og dette er mere end hendes behov egentlig bør være. Ofte vil børn i 7 måneders alderen kunne nøjes med 4 amninger og ofte vil det være amningerne inden middagslurene som forsvinder først, så barnet om dagen lærer at falde i søvn uden brystet i munden. Men hos jer er det jo ikke sikkert at det behøver være denne løsning, hos jer er det måske bedre at du ammer hende de 4 gange i løbet af dagen, så hun rent mælkemæssigt kan undvære om aftenen...

I mellem 8-9 måneder vil de fleste børn være dækket ind med mælk, hvis de ammes 3 gange dagligt og først efter 10 måneders alderen nedsættes til ca 2 gange dagligt, - om eftermiddagen kan de så i stedet få en portion tykmælk eller lignende.

Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og giver lidt idé til, hvordan I kan komme videre. Rigtig meget held og lykke med arbejdet, amningen og pasningen af jeres lille pige. Også rigtig godt nytår:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger