Svar: Amning om natten og produktion af mælk
28. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Karina
Når din datter kun lige er 7 måneder gammel, så har hun fortsat behov for en del mælk og da du ikke er hjemme til at amme hende om aftenen, så vil det være nødvendigt at hun får mælken på anden vis. Her er det bedste alternativ en flaske og spørgsmålet er om ikke hun vil acceptere den, netop fordi du ikke er der.
Jeg tænker derfor at du skal lade far give det en chance, når han skal putte hende og du ikke er hjemme. Hvis det ikke lykkes, så er alternativet jo at tilbyde hende mælk af en kop og hun vil også kunne få grød og mos, så hun på den måde ikke behøver gå sulten i seng.
Du kan overveje om du vil malke ud, så det er din mælk hun får. Det kan nogle gange gøre det lettere at få hende til at tage imod flasken, hvis det er mors mælk som er i... Du kan også overveje det i forhold til at du skal have din krop til at følge med og at du godt kan få en stor brystspænding og være i risiko for at få en brystbetændelse, hvis du fra den ene dag til den anden, går fra at amme meget til at amme betydeligt mindre. Det vil således i begyndelsen, til din krop lige finder ud af de nye rutiner, være godt, hvis du kan malke ud imens du er på arbejde.
Samtidig tænker jeg dog at det jo kun handler om ca 5 timer, med transport frem og tilbage så måske 6 timer og derfor burde det ikke betyde så meget for amningen i øvrigt. Du vil jo kunne amme hende, inden du tager hjemme fra og du vil også kunne lægge hende til brystet, når du kommer hjem.
Det er i princippet korrekt at børn ikke skal vækkes når de sover, men børn har samtidig en fantastisk evne til at kunne spise i søvne. Når du så samtidig skal sikre din datter mælkebehov og også skal sørge for at holde din produktion igang, så vil det være helt fint, at du tager hende op og ammer hende inden du selv går i seng. På den måde bliver hun også fyldt lidt ekstra op til natten og I kan alle få en sammenhængende nattesøvn.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 08: Havregrød, flerkornsgrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30: Evt. lidt frisk frugt at sidde med eller lidt frugtmos, kan også få en brødskorpe eller lignende i hånden. Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop og igen tilbydes lidt brødskorper, agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. Kan også en gang imellem tilbydes lidt øllebrød, så hun vender sig til rugbrødssmagen.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15: En lille portion grød, flerkornsgrød eller måske en gang imellem lidt frugtmos, vand af kop og du kan amme hende her inden du tager på arbejde.
Det kan også nogle gange være at du skal amme hende, når hun vågner af lur og så lade far give hende et lille mellemmåltid sen eftermiddag, når du er taget af sted. Så hun således ammes kl. 15 og tilbydes lidt grød, frugtmos eller lignende kl. 16-16.30.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere af jeres mad, må gerne få lidt ris med lidt sovs, må gerne sidde med lidt kogte blomkåls eller broccolibuketter, brødskorper og lignende at gnaske i. Kan evt. få lidt frugtmos til dessert. Tilbydes vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme eller udmalket modermælk ca kl. 19.30-20. Far kan evt. lægge sig med hende på sengen, så hun få tæt fysisk kontakt som mor plejer, men i munden er flasken i stedet for brystet. Ellers må hun få lidt erstatning af en kop...
Sen aften 23: Kan ammes imens hun sover
Som du kan se at denne plan så er der her ilagt ca 6 amninger og dette er mere end hendes behov egentlig bør være. Ofte vil børn i 7 måneders alderen kunne nøjes med 4 amninger og ofte vil det være amningerne inden middagslurene som forsvinder først, så barnet om dagen lærer at falde i søvn uden brystet i munden. Men hos jer er det jo ikke sikkert at det behøver være denne løsning, hos jer er det måske bedre at du ammer hende de 4 gange i løbet af dagen, så hun rent mælkemæssigt kan undvære om aftenen...
I mellem 8-9 måneder vil de fleste børn være dækket ind med mælk, hvis de ammes 3 gange dagligt og først efter 10 måneders alderen nedsættes til ca 2 gange dagligt, - om eftermiddagen kan de så i stedet få en portion tykmælk eller lignende.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og giver lidt idé til, hvordan I kan komme videre. Rigtig meget held og lykke med arbejdet, amningen og pasningen af jeres lille pige. Også rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske