Svar: Amning og gylp - 3 mdr.

18. december 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Majken

Med den fødselsvægt din dreng havde, så kan du ikke forvente at han tager helt så meget på, som hvis han kun havde vejet 3500g. På den måde udligner tingene sig efterhånden lidt. Men det er dog vigtigt at han fortsat tager på og jeg synes det vil være helt relevant at du taler med lægen om, hvorvidt hans vægtøgning er i orden.

Der kan være mange grunde til at børn gylper og næsten alle børn gylper. 50% af alle spædbørn gylper 1-2 gange dagligt, ca 10% gylper mange gange dagligt og hos ca 2% gylper barnet så meget at det giver problemer for barnet. Det I skal få lægen til at vurdere er således, hvorvidt det er jeres drengs gylpen der er årsag til hans lidt sparsomme vægtstigning eller om det er naturligt for ham, med det udgangspunkt han havde og det således kun er et "vasketøjsproblem":o)

Som regel gylper børn der får flaske mere end børn der ammes. Når børn der ammes gylper, så skyldes det ofte overflod, at barnet simpelthen får rigtig meget mad og det overskydende løber ligesom over. Du fortæller at din dreng spiser meget kortvarigt og det kan sagtens være at han har et meget stort vaccuum og du har en meget hurtig nedløbsrefleks. Det lyder jo også som om at du har masser af mad til ham og på den måde kan tingene hænge fint sammen. Men igen, skal han jo kunne optage næringen af mælken og derfor skal største delen af mælken jo gerne gå igennem maven og ikke tilbage og ud gennem munden.

Gylperiet ændrer sig som regel i takt med at barnet begynder at få mere fast føde, mere rigtig mad som ligger lidt tungere i maven. Men nogle børn fortsætter med at gylpe og igen, går det ud over barnets ...

Annonce

... trivsel, vægt, så vil man gå ind og undersøge barnet.

Man kan bl.a. gå ind og måle Ph-værdien/surhedsgraden af maveindholdet, man kan se om der er betændelsesområder i spiserøret og mavesækken og på den måde lave nogle undersøgelser, som kan give en årsag.

Det er egen læge som henviser videre. Nogle steder giver man Losec (medicin) uden at undersøge barnet, fordi man siger "Hvis det virker så er det godt, virker det ikke så stopper vi igen", andre steder giver man ikke medicin uden at undersøge barnet. Det er altid en individuel vurdering, som foretages af lægen, det handler jo også om hvad undersøgelser man i givet fald vil udsætte barnet for:o)

Man kalder det gastroesophagal refluks, når børn gylper meget. Det ses oftest hos børn under 3 måneder og de fleste vokser fra det mellem 6-18 måneder gamle. Det er sjældent at der er en anatomisk grund til at barnet gylper.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når du ammer, så skal du være opmærksom på at sætte dig op og lade din dreng spise så opretsiddende som muligt. Det kan således være en rigtig god idé at amme i tvillingestilling og at du forsøger at undgå amning, hvor han ligger fladt.

Hvis du vil give flaske, så kan du overveje om du skulle prøve med Enfamil AR, som også købes på apoteket. Det har dokumenteret virkning og anbefales netop til børn med refluks.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Jeg håber ikke du er blevet forskrækket over det jeg har skrevet, jeg synes bare det er vigtigt at I får jeres dreng vurderet af en læge og får en læges udsagn for om hans vægtstigning og han gylpen er acceptabel eller om man bør undersøge det nærmere.

Rigtig god jul til jer alle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder