Amning og gylp - 3 mdr.

18. december 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning og gylp - 3 mdr.

Kære Helen.

Så er min dejlige dreng blevet 3 mdr. og han er en rigtig glad dreng (for det meste)og meget opmærksom.

Jeg har lidt spørgsmål vedr. at han gylper MEGET og jeg nu er ved at blive lidt bekymret. Men han ser ud til at vokse flot og trives. Dog har han kun taget 700 g på de sidste 8 uger. Er lidt bekymret over det, men han er ikke tynd, men heller ikke tyk. Han vejede ved fødslen 4820g og målte 55 cm. 7 uger vejede han 6000 g og målte 60,5 og nu 13 uger vejer han ca 6700 g (ud fra vores vægt) og måler ca 64 cm.

Hans døgnrytme er således:

ca. 7.00 står op og får 2 bryster (bøvser efter 1 bryst og gylper MEGET ligner nogen gange det hele kommer op igen. efter 2 bøvser og gylper her ikke lige så meget som efter 1 bryst)

ca 9.00 ud at sove (nogen gange 1 bryst med stor bøvs og gylp)

ca 12-12.30 vågner og får 2 bryster (bøvser og gylper som morgen)

ca 14.30 ud og sove (ikke noget bryst)

ca 16.30-17 vågner får 2 bryster (bøvser og gylper som morgen)

kl ca 19.00 i seng (får 1 bryst hvis han vil tage i mod det)

ca 23-24.00 2 bryster (bøvs+gylp)

ca 2.00-3.00 2 bryster (bøvs + gylp)

ca 4.30 2 bryster ( bøvs + gylp)

Han virker ikke til at blive mæt efter 1 bryst, da han gylper så meget. Han tager ca max 5 min om at spise et bryst og han er meget ivrig. Spiser altså meget hurtigt. har prøvet at tage ham lidt fra og så græder/skriger han og sluger endnu mere luft. Nogen gange når han får 2 bryst kan det godt tage lidt længere tid måske max 10 min.

Han gylper også meget mellem ...

Annonce

... måltiderne, når han er vågen. Sidder aldrig i sofa el stol og bøvser ham. Ammer ham liggende i seng om natten, men må ud af seng og bøvse ham ellers seng fyldt med gylp. Han skriger og græder også end til han har bøvset.

Nogen gange giver jeg ham 1 bryst om morgenen og strækker 2 bryst til han skal ud og sove. og det prøver jeg også til middag og om eftermiddagen, men han virker bare ikke mæt efter 1 bryst fordi han gylper så meget.

Hvad kan jeg gøre for at han ikke gylper så meget? tror du han får for meget mad? jeg synes nu selv at mene det er fordi han spiser alt for hurtigt og sluger en masse luft... han prutter også en hel del. Jeg er nu begyndt at blive lidt bekymret, da det har stået på i 1 1/2 måned ca. Jeg synes det er træls for ham, men også for mig. Men han virker som om ham trives godt og er en glad dreng med meget klare signaler. Kan også allerede vende sig fra mave til ryg.

Har tænkt på at prøve at give ham 1 flaske med profylac til at sove på til natten kl ca 22 når jeg selv går i seng. Det er ikke altid han får bryst når han bliver lagt kl 19.00 (han er kun sulten hvis han har gylpet meget). Måske han så kunne sove lidt mere igennem, da det jo nok vil mætte ham lidt mere?

Jeg vil jo gerne amme ham, men synes det er ved at være trættende om natten. Men han sover fint mellem amningerne om natten (for det meste). Dog kan han godt rubbe rundt og taber sin sut meget efter sidste mad hen på morgenen, virker ikke som om han falder i dyb søvn.

Kærlig hilsen en lidt træt og bekymret mor
Majken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor