Svar: Problemer med amning - 3 mdr.
5. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Marit
Når børn afviser brystet, så er det rigtig hårdt. Som mor føler man sig ofte både ked af det og frustreret og følelsen af at barnet afviser en, er ikke rar. Man kalder det for ammestrejke og det kan opstå fra den ene dag til den anden, men det kan også komme gradvist, hvor barnet bare afviser brystet mere og mere.
Der kan være flere årsager til ammestrejke, det kan være at barnet forbinder brystet med noget ubehageligt, at barnet f.eks. er blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og spiste. Det kan også opstå i forbindelse med forkølelse. Det at ligge ved brystet og spise betyder jo at man samtidig skal trække vejret gennem næsen og når man ikke kan det, så er det meget ubehageligt og børn kan i den forbindelse afvise brystet.
Børn kan også få ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.
Nogle gange handler det om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, begge dele er dog lidt tidligt i forhold til jeres situation.
Børn kan også reagerer negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken.
Og så kan det faktisk også handle lidt om din drengs alder og at han nu begynder at skifte ammerytme og ikke har helt samme behov som tidligere. Det kan sagtens være at han nogle dage kan nøjes med 5-6 amninger og trives med dette og hvis du så vedbliver at lægge til og på den måde presser ham, så kan han finde på at afvise brystet helt. Du må aldrig prøve at presse brystet ind i hans mund.
Jeg ved ikke hvordan din dreng tager på. Men det at han øger sin vægt er jo en indikator for at han får, hvad han har behov for. Det kan derfor være fint at han kun dier kortvarigt, nogle børn får masser af mælk på denne måde - men det kan vægten sige mere om.
Det er rigtig vigtigt at du forsøger at slappe af. Jeg kan næsten fornemme hvordan du sidder og spænder, når du skal lægge til og det gør at din mælk flyder meget langsomt. Når din dreng sutter hos dig, så skal han sende nogle hormoner af sted, som stimulerer nedløbsrefleksen. Det tager ofte ca ½ minuts tid, herefter begynder mælken at løbe. Hvis du sidder og spænder, så tager det måske 3 minutter og her mister din dreng så tålmodigheden, det kan være derfor han begynder at græde og protestere efter kun ½ minut.
Da jeg kan forstå at du har en malkemaskine, så kan det være en mulighed, at du forsøger at malke lidt ud inden du lægger til, så du får mælken til at løbe og så han kan mærke at der er noget at komme efter.
Du kan også gøre det, at du malker lidt ud, trækker det op i en 2 eller 5 ml sprøjte og drypper det i munden på ham, når han ligger ved brystet. Igen for at vise ham at der er masser af mad, noget at komme efter, hvorefter han så forhåbentlig tager fat igen.
Lad far tage sig af ham, så han ikke forstyrres af dine bryster og lugten af mælk hele tiden og derfor så måske hellere vil tage fat, når han kommer hen til dig igen. Og tillad dig så at gå med ham i favn (selv om han er tung), at lægge dig med ham, så I ligger hud mod hud i sengen og se om han så ikke får lyst igen. Prøv også at gå i bad med ham, hvis I har karbad.
Hold fokus på at det er en rigtig dejlig lille dreng du har dig og at det lyder til at han udvikler sig rigtig godt. Forsøg at tænke på andet end amning og lad være at lægge ham for hyppigt til. Du skal naturligvis sørge for at han får sin mad, men det er også okay at han tager pauser på 4 timer.
Udnyt det, at han gerne vil spise, når han er halvsovende og her ikke protesterer helt så meget. Læg ham til inden han vågner helt af sin lur eller tag ham op halvvejs i luren, giv ham mad i søvne og lad ham sove igen.. det er okay at gøre sådan i en periode, hvis det virker.
Du kan overveje om du skal malke lidt ud imellem de tidspunkter hvor han spiser. Ved at stimulere dit bryst hyppigere, så kommer der mere mælk og jo mere mælk der er, jo hurtigere kommer det også til ham. Det kan således også være en måde at få ham til at blive liggende ved brystet på - at det strømmer til ham og han ikke skal arbejde for meget. Hvis han har lidt temperament, så kan det have betydning:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God jul til jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske