Brev:
Problemer med amning - 3 mdr.
5. december 2007
Alder:
3 mdr.
Problemer med amning - 3 mdr.
Kære Helen!
1000 tak for en rigtig god side og mange gode svar. Jeg har dog et problem, som jeg ikke har kunnet finde svar på andetsteds.
Problemet handler om, at næsten hver eneste gang vores lille dreng skal ammes, så skal der kæmpes om det. Jeg prøver at lade ham selv bestemme, når han vil spise, men forsøger fx at få ham til at spise lidt inden sin formiddagslur, så han ikke vågner efter en time af sult (sover normalt ca. 3 timer om formiddagen). Her til morgen gik der mellem 4 og 5 timer fra en amning til den næste og alligevel måtte jeg insistere på at han skulle spise.
Det der typisk sker er, at jeg lægger ham til og at han tager fat (ofte meget ivrigt) så sutter han ½-1 min hvorefter han slipper og græder. Dette gentager sig lige så længe, han ligger der, og jo længere tid jo mere gal bliver han. Ind i mellem bliver han så træt, at han "overgiver" sig og så kan han lige pludselig die i 10-15 minutter - nogle gange ved begge bryster.
De eneste gange vi ikke kæmper, er når han lige er stået op efter sine lure samt om natten. Der er dog også så småt begyndt at være lidt problemer der. Det største problem er om aftenen, hvor han kører helt op, og hvor jeg faktisk bliver nødt til at få ham til at sove før jeg kan give ham noget at spise. Det resulterer ofte i at han er for træt til at spise (og ikke kan vækkes) og derfor kun sover 2 timer inden han skal op og spise igen. Det betyder så igen at jeg skal op 3-4 gange i løbet af natten, fordi han sover bedst i det første stræk.
Nogle nætter er også helt umulige fordi han måske ikke får fyldt sig helt i løbet af dagen og derfor må gøre det om natten - det er dog ikke hver nat der er sådan. Jeg har forsøgt med flaske efter (mislykket) amning om aftenen, men den vil han heller ikke tage, hverken udmalket brystmælk eller MME. Jeg forstår det ikke, han er jo sulten, når han allerede vågner af sult efter 2 timer eller hvad?
Jeg prøver at give ham så meget ro omkring amningen så muligt, går ind i et mørkt rum, lægger en stofble over hovedet og undlader at tale til ham, da han om dagen er meget nysgerrig og gerne vil følge med i alt muligt samtidig med at han spiser. Jeg har tænkt på, om han græder, fordi det er for kedeligt at spise? Lyder lidt mærkeligt...
Ellers er han en glad lille dreng, der er veltilpas (når bare han ikke skal spise!) og sover fint i løbet af dagen, har mange våde bleer og heller ikke problemer med maven.
Det er meget frustrerende, at det der har været en dejlig fredfyldt stund lige pludselig er blevet det stik modsatte. Har du nogle gode råd til, hvad jeg kan gøre? Gør jeg det hele meget værre ved at blive ved, når han græder? Synes jo han skal spise på et eller andet tidspunkt...og helst ikke alt for meget om natten. Håber meget du kan hjælpe os.
Mange hilsner fra Marit