Svar: Amning om natten - 11 mdr.
5. december 2007
Alder:
11 mdr.
Hejsa
Jamen dog - har jeg skældt en mor ud??? Det synes jeg nu ikke jeg plejer at gøre:o)
Mon ikke Oscar er ved at være så bevidst om brystet at det vil være nødvendigt at stoppe helt, han bliver jo forvirret drengen, hvis han nogle gange får lov og andre gange ikke. Han kender jo ikke klokken.... Ikke at du så skal stoppe fra den ene dag til den anden, men at du skal forsøge at trappe voldsomt ned.
Problemet hos jer er jo, at han får så meget mælk hos dig, at det også tager pladsen for hans indtag af mad om dagen. Og for at han ikke skal være sulten og kræve brystet om natten, er det således vigtigt at han spiser godt nok om dagen, det er således en lidt dum cirkel at komme ud af, den går nok ikke uden gråd.
Igen er jeg jo ikke tilhænger af at børn græder i timevis og slet ikke, hvis løsningen er brystet, så må man jo forsøge på et andet tidspunkt, forsøge på en anden måde..
Så hvad når jeg frem til... Amning kl. 01 er vel okay i princippet, hvis han så sover til næste morgen tidlig. Han burde kunne klare sig uden mælk i 5 timer - altså indtil næste morgen kl. 06... i stedet vil han så her kunne få vand, hvis han er tørstig og far kan give ham al den tryghed han behøver, sove med ham, putte med ham osv. hvis det er så tæt kontakt han har behov for. Det kan du i princippet også gøre, hvis det kun er mor der dur. Mor behøver jo ikke være det samme som amning, men duften, nærheden osv. kan måske gøre det...
Det handler også om at situationen hos jer er sådan, at jeres dreng nu skal vende sig til at mor ikke er der i dagtimerne og at han således har ekstra behov for mor om natten. Det skal der naturligvis lyttes til og derfor synes jeg at en 'fuld kold tyrker' er for hårdt, også selvom far træder til. Viser det sig at det bare ikke fungerer sådan (altså med amning kl. 01 og 06), så må vi tage den igen. Men kan vi ikke prøve med minimal amning om dagen og aftenen, og så amning kl. 01, hvor han vågner første gang, forsøge at få ham rolig der, få lidt sammenhængende timer og så ikke give ham bryst igen før næste morgen tidlig.
Hvad tænker I om det?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske