Svar: Amning om natten - 11 mdr.

5. december 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hejsa

Jamen dog - har jeg skældt en mor ud??? Det synes jeg nu ikke jeg plejer at gøre:o)

Mon ikke Oscar er ved at være så bevidst om brystet at det vil være nødvendigt at stoppe helt, han bliver jo forvirret drengen, hvis han nogle gange får lov og andre gange ikke. Han kender jo ikke klokken.... Ikke at du så skal stoppe fra den ene dag til den anden, men at du skal forsøge at trappe voldsomt ned.

Problemet hos jer er jo, at han får så meget mælk hos dig, at det også tager pladsen for hans indtag af mad om dagen. Og for at han ikke skal være sulten og kræve brystet om natten, er det således vigtigt at han spiser godt nok om dagen, det er således en lidt dum cirkel at komme ud af, den går nok ikke uden gråd.

Igen er jeg jo ikke tilhænger af at børn græder i timevis og slet ikke, hvis løsningen er brystet, så må man jo forsøge på et andet tidspunkt, forsøge på en anden måde..

Så hvad når jeg frem til... Amning kl. 01 er vel okay i princippet, hvis han så sover til næste morgen tidlig. Han burde kunne klare sig uden mælk ...

Annonce

... i 5 timer - altså indtil næste morgen kl. 06... i stedet vil han så her kunne få vand, hvis han er tørstig og far kan give ham al den tryghed han behøver, sove med ham, putte med ham osv. hvis det er så tæt kontakt han har behov for. Det kan du i princippet også gøre, hvis det kun er mor der dur. Mor behøver jo ikke være det samme som amning, men duften, nærheden osv. kan måske gøre det...

Det handler også om at situationen hos jer er sådan, at jeres dreng nu skal vende sig til at mor ikke er der i dagtimerne og at han således har ekstra behov for mor om natten. Det skal der naturligvis lyttes til og derfor synes jeg at en 'fuld kold tyrker' er for hårdt, også selvom far træder til. Viser det sig at det bare ikke fungerer sådan (altså med amning kl. 01 og 06), så må vi tage den igen. Men kan vi ikke prøve med minimal amning om dagen og aftenen, og så amning kl. 01, hvor han vågner første gang, forsøge at få ham rolig der, få lidt sammenhængende timer og så ikke give ham bryst igen før næste morgen tidlig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvad tænker I om det?

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer