Svar: Ammestop - skal vi tage en kold tyrker?

2. december 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Carina

Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er enige om at det er tid og det lyder ikke som om at Noah er helt med på dette endnu. Det lyder dog som om at I er godt på vej og i første omgang vil jeg foreslå dig at du starter med at bryde rutinen med at ligge ned og amme ham.

I stedet kan du sætte dig i en stol på hans værelse ved siden af hans seng, starte med at give ham lidt bryst siddende i stolen, vugge ham lidt i favnen osv. også så lægge ham ned. Stille og roligt forsøger du så at nøjes med at vugge ham, så han helt kan undvære brystet, nøjes med sin mælk og banan og far kan også tage over.

I kan også vælge at far tager over, starter med at putte ham i sengen, sidder hos ham osv. så mor på den måde kommer ud af billedet og brystet således ikke længere forventes. Men I skal så hele tiden vurdere, hvorfor han smågræder, protesterer - er det trygheden og nærheden han savner eller er han tørstig, eller er han bare overtræt og lidt utilfreds med at skulle sove. Jeg synes heller ikke at han skal skrige sig selv i søvn - på ingen måde og derfor tænker jeg også at tingene skal tage den tid de tager. Det gør jo ikke noget, hvis du ammer en måned endnu ...

Annonce

... om aftenen og du så derefter stille og roligt får trappet ned. Det kan også være at julen gør sit, at han bliver så træt af alt det der sker, at han tilsidst falder omkuld uden brystet...

Så mit råd er at I fortsætter lidt i samme tråd som nu. Forsøger at ændre tingene, så han ikke forbinder det at skulle sove med at ligge i mors seng, men at han med det samme lærer at sove i sin egen seng, være på sit eget værelse. Og herefter må I så tage tingene som de kommer. Tiden arbejder også for jer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Banan og mælk inden sengetid eller for den sags skyld en portion grød, så I er sikre på at han er god mæt og sover godt, det må I gøre så længe det virker og han har nytte af det. Der er ikke nogen alder på dette. Med hensyn til banan, så gælder det som for andre fødevarer, at det er godt at variere indtaget, så børn får lidt forskelligt i løbet af en dag. Han skal således ikke kun spise banan. At give ham banan flere gange i løbet af dagen + inden natten vil således være uhensigtsmæssigt på sigt, men at få ½ banan inden sengetid i en periode, kan jeg ikke forestille mig skader spor.

Håber du er hjulpet lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul til jer alle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor