Ammestop - skal vi tage en kold tyrker?

2. december 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Ammestop - skal vi tage en kold tyrker?

Hej Helen.

Velkommen tilbage fra ferie :) Håber du har haft en god ferie, og du har sikkert en masse mails at svare fra alle os mødre - du er vores engel :)

Mit spørgsmål går på ammestop. Noah er nu blevet lidt over 11 mdr. og nu syntes mor det er ved at være på tide med ammestop. Han får kun en enkelt tår inden han skal sove nu, men jeg kan godt fornemme, at det også bliver den værste at undvære.

Jeg er lidt i vildrede omkring, hvordan vi griber det an. Vi har de sidste par dage givet lidt banan og en kop mælk før sengetid og det bliver skam også spist med største fornøjelse, men alligevel er der behov for en tår hos mor (havde håbet at jeg så ikke længere var interessant, men nej). Jeg er klar over at det såmænd nok mest er hygge og det forsøger jeg også at kompensere for på anden vis. Ved at læse en lille historie forinden amning og at han får lov til at putte sig ind til mig når det er ved at være sengetid. Men alligevel er amningen et behov.

Vi har nogle venner med en søn på samme alder som får en lille portion grød inden det er godnat, det har jeg heller ikke noget imod, men jeg mangler lige lidt hjælp til, hvordan vi får ham vænt fra brystet.

Jeg vil helst gøre det på den mest skånsomme måde både for Noah og mig, ikke at jeg er bekymret for brystspænding el. lign. mere, at jeg ikke kan bære at lade ham skrige sig selv i søvn og er dyb modstander af den metode.

Far er naturligvis med på, at det i en periode kommer til ...

Annonce

... at være ham der muligvis skal tage over. Pt. hjælper han til efter amning, da Noah har fået en tendens til at rejse sig op igen i sengen. Han nægter at blive liggende hvad enten jeg bliver inde hos ham eller går ud på gangen. Men når far er på banen bliver han pænt liggende med far i hånden til han falder i søvn.

Så hvad gør vi?? Skal vi tage en kold tyrker og lade far om cirkuset eller skal jeg stille og roligt se om jeg kan lirke brystet ud for så at give ham sutten. Nusse lidt og så bære ham ind i hans seng?? (jeg ligger ned og ammer ham nu). Han er altid vågen når han bæres ind, netop for ikke at amme i søvn.

Skal vi supplere aftensmaden med grød el. banan m. kop mælk og hvor længe skal vi blive ved med det?? Her er det hans alder jeg tænker på.

Han spiser pænt hele dagen, sover 2 gode lure i vuggestuen og når han sover til natten er det fra 1930 til 0600, så vi klager ikke.

Jeg laver hans grød til morgenmad på 1 brik mme (alt bliver spist plus lidt bolle/knækbrød af vores) og vil så når han bliver 1 år ved juletid overgå til alm. letmælk. Han får yderliger mælk til sin frugt i vuggestuen -i weekender tykmælk m. frugt samt mælk og vand til aftensmad plus evt. mælk til bananen, så hans mælkeindtag skulle være dækket ind.

Er der nogen begrænsning på hvor meget banan han må få om ugen, umiddelbart ingen problemer med maven?? Da det umiddelbart virker til at det er bananen han selv syntes bedst om.

Håber du kan hjælpe os.
Carina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland