Svar: Problemer med udmalkning - dårlig mor?

14. november 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Hvor er det flot at du har kunne opretholde din mælkeproduktion med udmalkning så længe og har kunnet give din datter så meget af din mælk på flaske - det fortjener virkelig skulderklap og det er meget meget flot, at du har haft overskud til dette.

Der er ingen tvivl om at din datter har haft stor glæde af den mælk hun har fået hos dig, lidt modermælk er bedre end ingen modermælk, hun har fået en masse antistoffer og hendes tarme er blevet coatet med nogle af de stoffer, der findes i modermælken, så det har bestemt ikke været spildte kræfter.

Jeg synes det er prisværdigt at du gerne vil blive ved de sidste 3 uger, men nu hvor du er begyndt med p-piller, så påvirker dette din mælkemængde og at anbefale at du stopper med p-pillerne nu, for at forsøge at skrue din mælkemængde i vejret med hyppigere udmalkning, for atter at stoppe igen om 3 uger... det synes jeg er en dårlig prioritering.

Din datter har meget mere glæde af, at du prioriterer din tid med hende, end at du kæmper for udmalkning og amning, når det er et spørgsmål om uger og når resultatet er begrænset. Der er nemlig ingen garanti for at det lykkes dig at øge din mælkemængde med malkemaskinen igen... jeg vil naturligvis ikke forhindre dig i at forsøge, men jeg synes du skal overveje, hvorfor du vil prioritere som du gør.

Der er meget høje krav til modermælkserstatning i Danmark og derfor er alle produkter her af meget høj standard. Derudover har vi ingen problemer med drikkevand og det er således ikke sygdomsfremkaldende at give børn i Danmark modermælkserstatning, som det kan være i andre dele af verden.

Ud fra de sidste breve jeg har modtaget her, så er det som om at der nærmest skyller en ny strøm hen over Danmark, en strøm om at man så vidt muligt skal amme og kan man ikke det så er det en stor fiasko og sådan er det jo ikke. Det er ...

Annonce

... godt at man kan amme og der er mange gode stoffer i modermælk, men det er altså ikke amning for enhver pris og det er helt urimeligt at du som mor skal føle skyld og nederlag, fordi du ikke kan producere modermælk nok de næste 3 uger... Det går altså ikke.

Du må lige rette ryggen og sige til dig selv at du har gjort en fantastisk indsats, meget mere end man kan forvente og alt det du har gjort er godt. Men nu er det så tid til noget andet og det er også okay. Du er så heldig, at din datter tager flasken og den er hun glad for. Det har også sine fordele og at hun så begynder at få mere og mere erstatning og modermælken mindskes - fred være med det. Se på hende, se hvor hun trives og hvor godt hun har det og vær en stolt mor!

Med hensyn til p-piller og amning, så er det sådan at lav østrogen holdige p-piller ikke er så slemme til at påvirke mælkemængden som høj østrogen holdige p-piller er. Det kan dog ikke udelukkes, at begge slags p-piller i en periode kan påvirke mælkeproduktionen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det betyder at det ikke er ligegyldigt, hvor gammelt barnet er før man starter. Jo yngre og dermed mindre veletableret amningen er, jo større sandsynlighed for, at det går ud over amningen. Hvis man starter med lav østrogen holdige piller, anbefales det at amningen derfor er veletableret og at man er meget opmærksom på mælkeproduktionen og kan sætte hurtigt ind med ekstra stimulation.

Derudover anbefaler man i øvrigt at være tilbageholdende med at anbefale lav østrogen holdige piller i de første 6 måneder af ammeperioden. I stedet kan man tage mini-piller, som ikke har den samme indvirkningen på mælkeproduktionen.

Ovenstående hjælper dig naturligvis ikke i den nuværende situation, men så ved du det til en anden gang:o)

Pas nu rigtig godt på dig selv. Du er en sød og omsorgsfuld mor, ha en rigtig god weekend, stort knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige