Brev:
Problemer med udmalkning - dårlig mor?
14. november 2007
Alder:
3 mdr.
Problemer med udmalkning - dårlig mor?
Hej Helen,
Jeg har tidl. fået god hjælp fra dig, så jeg forsøger mig igen og håber på et godt råd :-)
Jeg har en datter på 3 måneder og 1 uge som jeg desværre ikke ammer. Amningen kom aldrig rigtigt igang på sygehuset og vi blev sendt hjem med flaske - derhjemme forsøgte jeg de første 5 uger at lægge hende til bryste forud for hvert flaske måltid - nogle gange spise hun lidt, andre gange så meget at hun efterfølgende kun behøvede en lille sjat fra flaske og få gange spiste hun et helt måltid ved brystet.
Desværre blev det aldrig rigtigt godt og som oftest gad hun kun sutte lidt ved brystet og skreg så på flasken....derfor endte vi på 100% flaske - altså med brystmælk som jeg har malket ud. Det skal ærligt siges, at det har været hårdt arbejde at malke ud de seneste 3 måneder - jeg har nogenlunde haft nok så hun har fået modersmælk i 5 af 6 flasker i døgnet. (nogle gange 2 flasker erstatning, hvis vi fx. har været ude og jeg ikke kunne komme til at malke ud).
Nu er jeg så startet på p-piller - lægen sagde at det kortvarigt ville påvirke mælkeproduktionen, men jeg føler bare at min produktion falder og falder. De seneste dage har jeg forsøgt at stimulere ved at malke ud hyppigt, men jeg kan ved at malke ud ca. 8 * 1/2 time kun lige få nok til ca. 2 måltider....
Har du nogen erfaring med om produktionen stiger igen (det er ca. 10 dage siden jeg startede på p-piller) eller skal jeg stoppe med pillerne for at få produktionen op igen?
Jeg er utroligt ked at ikke at have nok brystmælk til hende, min plan har været at hun skulle have brystmælk de første 4 måneder - og der mangler jo så endnu 3 uger. Det har været en meget stor sorg for mig ikke at kunne amme, og jeg er ulykkelig ved tanken om at måtte opgive brystmælken på flaske før tiden..... føler mig som en utroligt dårlig mor, når jeg ikke kan give min datter det bedste - altså brystmælk.
Har hun overhovedet nogen glæde af den brystmælk hun har fået de seneste 3 måneder, hvis vi ikke kommer op på de 4 måneder med brystmælk som der er evidens for virker forebyggende??
På forhånd tak!