Svar: Amning og mælkebehov

14. november 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Nu hvor din dreng er blevet 10 måneder gammel, så vil hans mælkebehov normalt fint blive dækket ind ved 2 amninger dagligt (en morgen og en aften) og han behøver ikke brystet i løbet af dagen. Han kan derimod få en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen og flaske eller modermælkserstatning behøver du slet ikke give ham, hvis du bare ammer ham de to gange som beskrevet.

Der er således ikke nogen problemer i at far passer og putter jeres dreng uden at han tilbydes brystet først; men det vil naturligvis være lettere for far at gøre dette, hvis du allerede i hverdagene forsøger dig og stille og roligt får en rutine ind, hvor han ikke ammes i løbet af dagen. I stedet må han så få lidt sødmælk af en kop en gang imellem, eller bare køres en tur i barnevognen. Lad ham starte med at sidde op, så han kan følge med i verden og når han så bliver træt, så puttes han ned og sover - det er en god metode for far også at bruge.

I princippet skal børn have lov til at sove, når de sover, men jeg kan godt forstå dit behov for at dagen hænger bedst muligt sammen for jer og hvis det indebærer at han nogle gange kun får ...

Annonce

... lov til at sove en kort morgenlur, så må det være sådan. Du må således prøve at se om du ved at rumstere lidt omkring ham kan få ham til at vågne så dagen begynder. Det lyder jo umiddelbart rigtig godt med den rytme I har de andre dage, hvor han står op ved 7-8 tiden og sover igen efter frokost. Det lyder til at være en god rytme, også når han skal starte i dagpleje, så hvis denne rytme kunne komme til at gælde de fleste dage, så ville det være dejligt for jer.

Så for at opsummere - han har kun behov for 2 amninger dagligt, en portion tykmælk eller lignende og ellers ikke noget mælk derudover. Det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at lære ham at sove om dagen uden amningen inden, så kan far også bedre passe ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være fint at I forsøger med den plan som umiddelbart virker bedst for jer, med at han står op om morgenen og sover en lidt længere lur over middag. Det er en plan som også passer ind med at han skal starte i dagpleje. Med hensyn til amning, så må du se, hvordan det går, måske han selv begynder at afvise brystet, i takt med at du får skruet amningerne lidt ned...

Rigtig meget held og lykke:o) god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor