Svar: Amning og mælkebehov
14. november 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Nu hvor din dreng er blevet 10 måneder gammel, så vil hans mælkebehov normalt fint blive dækket ind ved 2 amninger dagligt (en morgen og en aften) og han behøver ikke brystet i løbet af dagen. Han kan derimod få en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen og flaske eller modermælkserstatning behøver du slet ikke give ham, hvis du bare ammer ham de to gange som beskrevet.
Der er således ikke nogen problemer i at far passer og putter jeres dreng uden at han tilbydes brystet først; men det vil naturligvis være lettere for far at gøre dette, hvis du allerede i hverdagene forsøger dig og stille og roligt får en rutine ind, hvor han ikke ammes i løbet af dagen. I stedet må han så få lidt sødmælk af en kop en gang imellem, eller bare køres en tur i barnevognen. Lad ham starte med at sidde op, så han kan følge med i verden og når han så bliver træt, så puttes han ned og sover - det er en god metode for far også at bruge.
I princippet skal børn have lov til at sove, når de sover, men jeg kan godt forstå dit behov for at dagen hænger bedst muligt sammen for jer og hvis det indebærer at han nogle gange kun får lov til at sove en kort morgenlur, så må det være sådan. Du må således prøve at se om du ved at rumstere lidt omkring ham kan få ham til at vågne så dagen begynder. Det lyder jo umiddelbart rigtig godt med den rytme I har de andre dage, hvor han står op ved 7-8 tiden og sover igen efter frokost. Det lyder til at være en god rytme, også når han skal starte i dagpleje, så hvis denne rytme kunne komme til at gælde de fleste dage, så ville det være dejligt for jer.
Så for at opsummere - han har kun behov for 2 amninger dagligt, en portion tykmælk eller lignende og ellers ikke noget mælk derudover. Det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at lære ham at sove om dagen uden amningen inden, så kan far også bedre passe ham.
Det vil være fint at I forsøger med den plan som umiddelbart virker bedst for jer, med at han står op om morgenen og sover en lidt længere lur over middag. Det er en plan som også passer ind med at han skal starte i dagpleje. Med hensyn til amning, så må du se, hvordan det går, måske han selv begynder at afvise brystet, i takt med at du får skruet amningerne lidt ned...
Rigtig meget held og lykke:o) god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske