Amning og mælkebehov

14. november 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Amning og mælkebehov

Hej igen Helen

Tak for dit svar angående dagsrytme. Vi prøver stadig at finde ud af, hvad der passer bedst til vores søn og vores familie.

Han har sådan set 2 forskellige rytmer. Hvis han vågner tidligt omkring kl. 6, vil han ikke sove igen med det sammen, men sover mellem 9.30 - 11.30. Problemet her er ofte, at så sover han først den sene lur omkring kl 15-16.30. Derfor overvejer jeg istedet at begynde at putte ham kl. 8-9 og vække ham efter en time. Så tror jeg nemlig, han vil være nemmere at få til at sove om eftermiddagen. Tror du måske, det kunne være en ide? Den anden rytme er meget nem: Han står op mellem 7-8 og får så kun en lur efter frokost.

Mine spørgsmål denne gang handler om amning. Indtil nu er han blevet ammet i søvn både om dagen og om aftenen. Det har både hans mor og han nydt ;) Jeg går stadig på barsel og vores søn skal først starte i dagpleje midt i februar. Jeg er alene med ham i løbet af ugen. I weekenderme, hvor hans far er hjemme, vil jeg gerne have mulighed for at være væk lidt længere tid ad gangen og ikke behøve at komme hjem for at putte. Kan efterhånden mærke, jeg ...

Annonce

... får lidt behov for at være andet end bare mor indimllem. Mine spørgsmål er derfor:

Hvor meget mælk skal han have i løbet af dagen? Jeg kan jo stadig godt amme, hvorefter han bliver puttet vågen i barnevognen. Når jeg så en sjælden gang ikke er hjemme, kan han få en lille flaske vælling (han vil ikke have mme i flaske). Er bare i tvivl om, hvorvidt han behøver mælken i løbet af dagen i hans alder. Det skal måske lige nævnes, at han er glad for mad og nogenlunde følger den rytme du forslog mht. måltider. Han får også sødmælk af glas til frokost.

Det sidste spørgsmål handler om opstart i dagpleje. Jeg regner med at stoppe helt med amning omkring, når han er 1 år, lige i starten af det nye år. Han skal så, som sagt, starte i dagpleje midt i februar. Er det for tæt på hinanden?

Er bare ked af at stoppe med amningen før han er et år. det er selvfølgelig lidt ude i fremtiden, men overvejelserne er jo forlængst begyndt, vil jo gerne give ham bedst tænkelige præmisser for at få en god start. Han er dog en meget tillidsfuld og udadvendt dreng, så jeg tror ikke, det giver nogle problemer.

Venlig hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor