Brev:
Amning og mælkebehov
14. november 2007
Alder:
10 mdr.
Amning og mælkebehov
Hej igen Helen
Tak for dit svar angående dagsrytme. Vi prøver stadig at finde ud af, hvad der passer bedst til vores søn og vores familie.
Han har sådan set 2 forskellige rytmer. Hvis han vågner tidligt omkring kl. 6, vil han ikke sove igen med det sammen, men sover mellem 9.30 - 11.30. Problemet her er ofte, at så sover han først den sene lur omkring kl 15-16.30. Derfor overvejer jeg istedet at begynde at putte ham kl. 8-9 og vække ham efter en time. Så tror jeg nemlig, han vil være nemmere at få til at sove om eftermiddagen. Tror du måske, det kunne være en ide? Den anden rytme er meget nem: Han står op mellem 7-8 og får så kun en lur efter frokost.
Mine spørgsmål denne gang handler om amning. Indtil nu er han blevet ammet i søvn både om dagen og om aftenen. Det har både hans mor og han nydt ;) Jeg går stadig på barsel og vores søn skal først starte i dagpleje midt i februar. Jeg er alene med ham i løbet af ugen. I weekenderme, hvor hans far er hjemme, vil jeg gerne have mulighed for at være væk lidt længere tid ad gangen og ikke behøve at komme hjem for at putte. Kan efterhånden mærke, jeg får lidt behov for at være andet end bare mor indimllem. Mine spørgsmål er derfor:
Hvor meget mælk skal han have i løbet af dagen? Jeg kan jo stadig godt amme, hvorefter han bliver puttet vågen i barnevognen. Når jeg så en sjælden gang ikke er hjemme, kan han få en lille flaske vælling (han vil ikke have mme i flaske). Er bare i tvivl om, hvorvidt han behøver mælken i løbet af dagen i hans alder. Det skal måske lige nævnes, at han er glad for mad og nogenlunde følger den rytme du forslog mht. måltider. Han får også sødmælk af glas til frokost.
Det sidste spørgsmål handler om opstart i dagpleje. Jeg regner med at stoppe helt med amning omkring, når han er 1 år, lige i starten af det nye år. Han skal så, som sagt, starte i dagpleje midt i februar. Er det for tæt på hinanden?
Er bare ked af at stoppe med amningen før han er et år. det er selvfølgelig lidt ude i fremtiden, men overvejelserne er jo forlængst begyndt, vil jo gerne give ham bedst tænkelige præmisser for at få en god start. Han er dog en meget tillidsfuld og udadvendt dreng, så jeg tror ikke, det giver nogle problemer.
Venlig hilsen Mette