Svar: Den onde ammecirkel
13. november 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Lillepigens mor
Der er flere ting der taler for at du bibeholder amningen lidt endnu og at du fortsat forsøger at trappe ned, så hun kun dier kortvarigt. Men når du giver hende brystet om natten og vil forsøge at lirke brystet ud igen, så skal det være med det samme hun vågner. Du skal altså ikke trække tiden og forsøge alt muligt andet, så hun til sidst bliver så ked af det, at hun ikke kan undvære brystet. Du skal altså give hende brystet med det samme hun beder om det og så på den måde få hende til at sove videre igen.
Hvis du ligger ved siden af hende og ammer hende liggende, så vug hende lidt ved at holde din hånd på hendes hofter, giv hende også en hånd at holde i, stryg hende over håret, indfør et "syyy" eller et "såå" så hun på sig vil kunne nøjes med at lade sig berolige ved dette og ikke behøver brystet.
Lad hende sove på din mave uden at få bryst, hvis det er trygheden og nærheden hun savner. Det er også helt okay - lige nu handler det om at vende hende til at sove om natten uden for mange forstyrrelser og således uden at hun vågner op og bliver alt for ked af det.
Jeg synes det er vigtigt at give hende den ro og tryghed lige nu, hvor I skal flytte og hverdagen ændrer sig og således tage tingene lidt roligt.
Hvis dette fortsat er uholdbart i længden og du er nødt til at stoppe amning, så giver jeg dig ret i at det vil være godt, hvis du kan nøjes med at amme 2 gange dagligt og det er fint til at dække din datters behov, men det kræver at hun kan forlige sig med det og det er jo ikke sikkert. Hun bliver jo mere og mere bevidst og kender ikke klokken, så derfor vil det måske forvirre hende formeget, hvis hun nogle gange får lov og andre gange ikke gør. I givet fald, må man stoppe amningen helt.
Så længe hun ikke er ældre, så har hun dog fortsat behov for mælk og jeg synes stadig at hvis ikke du ammer, så vil det være mme at hun skal have. Alternativet til amning om aftenen inden sengetid kunne således være en flaske og igen skal man jo så vurdere fordele og ulemper - hun er 9 måneder gammel nu og at introducere en flaske som skal fjernes igen om nogle måneder kan også være synd. Igen er det faktisk også det som giver den bedste overgang for nogen og den sene aftenflaske kan så senere erstattes med en kop mælk og en godnathistorie.
Din plan for dagen ser fin ud og det lyder umiddelbart ikke som om at lillepigen mangler mad. Det vil også være okay at hun ikke får mad mellem kl. 20 og næste morgen tidlig med den alder hun har. Er hun tørtig kan hun få en tår vand, men mad og mælk kan i princippet indtages om dagen - og det gør hun fint. På den måde kan en 'kold tyrker' være løsningen, men prøv lidt andet først.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, jeg kan godt forstå du synes det er svært, men jeg synes dine overvejelser er rigtig gode. Jeg synes som du at det optimale er en aften amning og en morgentår og det er det I skal arbejde på, men igen er der ingen garanti for at det lykkes. Giver det mening det jeg skriver??
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske