5 årig vil ikke sove i egen seng

13. november 2007

Kategori:
Alder:
5 år

5 årig vil ikke sove i egen seng

Kære Helen,

Jeg håber at du kan være os behjælpelige med et godt råd.

Vores 5 årige datter, Emma, vil ikke sove i sin egen seng om natten. Hun bliver lagt til at sove ved 8 tiden om aftenen i sin egen seng, og det går også fint. Vi læser godnathistorie og hun falder hurtigt i søvn derefter. Hun vil gerne sove med sin lille sengelampe tændt om natten, og det får hun lov til.

Men i løbet af sen aften eller nat så vågner hun og kommer trissende ind til os. Det er ikke fordi hun har drømt eller noget, det er bare blevet en vane for hende.

En gang i mellem er det da også hyggeligt nok at hun sover hos os, og det er helt i orden hvis hun har haft mareridt eller er syg, men vi synes det er ved at være lidt træls at det er HVER nat hun kommer.

Vi har prøvet at lave et bonus system, således at hun havde en slags kalender med et mål på efter 5 dage i sin egen seng. For hver nat hun sov i sin egen seng fik hun en stjerne og målet var måske en tur på McDonald's eller et lille stykke legetøj. Men det havde desværre ingen effekt - jeg tror det gik godt i 3 dage eller sådan.

Så har vi prøvet at tage kampen op om natten ved at følge hende tilbage til sin seng, men hun protesterede volsomt og endte med ...

Annonce

... at vække lillesøster og far, og efter 2 timer var jeg nødt til at give op. Jeg er lige begyndt at studere igen, og skal også gerne have min hverdag til at fungere.

Vi har foreslået hende at hvis hun skal sove hos os, må det blive på en madras på gulvet ved siden af vores seng, men det udløste også voldsomme protester med vækning af resten af familien til følge.

Jeg har talt med pædagogerne i hendes børnehave for ligesom at få en forståelse for hvad der sker inde i hende lige nu. Men de kan ikke mærke noget på hende, andet end at hun gør store personlige fremskridt lige for tiden.

Vi har lagt mærke til at hun virker lidt bange for at være i huset. Hun vil helst være i de rum hvor vi befinder os. Hvis jeg f. eks. går op i stuen på 1. salen, så skal hun med. Til tider tør hun ikke gå på toilettet selv, og når vi skal i kælderen for at tage overtøj på om morgenen går hun absolut heller ikke i forvejen. Dette kan ligeså godt foregå ved højlys dag, som det kan om aftenen og lyset er tændt i hele huset.

Måske er det meget naturligt at der kommer en sådan periode i et barns liv? Vi ved det ikke, men er ved at være temmelig frustrerede over det.

Vi ser frem til at høre fra dig.

Venlig hilsen

Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor