Brev:
5 årig vil ikke sove i egen seng
13. november 2007
Alder:
5 år
5 årig vil ikke sove i egen seng
Kære Helen,
Jeg håber at du kan være os behjælpelige med et godt råd.
Vores 5 årige datter, Emma, vil ikke sove i sin egen seng om natten. Hun bliver lagt til at sove ved 8 tiden om aftenen i sin egen seng, og det går også fint. Vi læser godnathistorie og hun falder hurtigt i søvn derefter. Hun vil gerne sove med sin lille sengelampe tændt om natten, og det får hun lov til.
Men i løbet af sen aften eller nat så vågner hun og kommer trissende ind til os. Det er ikke fordi hun har drømt eller noget, det er bare blevet en vane for hende.
En gang i mellem er det da også hyggeligt nok at hun sover hos os, og det er helt i orden hvis hun har haft mareridt eller er syg, men vi synes det er ved at være lidt træls at det er HVER nat hun kommer.
Vi har prøvet at lave et bonus system, således at hun havde en slags kalender med et mål på efter 5 dage i sin egen seng. For hver nat hun sov i sin egen seng fik hun en stjerne og målet var måske en tur på McDonald's eller et lille stykke legetøj. Men det havde desværre ingen effekt - jeg tror det gik godt i 3 dage eller sådan.
Så har vi prøvet at tage kampen op om natten ved at følge hende tilbage til sin seng, men hun protesterede volsomt og endte med at vække lillesøster og far, og efter 2 timer var jeg nødt til at give op. Jeg er lige begyndt at studere igen, og skal også gerne have min hverdag til at fungere.
Vi har foreslået hende at hvis hun skal sove hos os, må det blive på en madras på gulvet ved siden af vores seng, men det udløste også voldsomme protester med vækning af resten af familien til følge.
Jeg har talt med pædagogerne i hendes børnehave for ligesom at få en forståelse for hvad der sker inde i hende lige nu. Men de kan ikke mærke noget på hende, andet end at hun gør store personlige fremskridt lige for tiden.
Vi har lagt mærke til at hun virker lidt bange for at være i huset. Hun vil helst være i de rum hvor vi befinder os. Hvis jeg f. eks. går op i stuen på 1. salen, så skal hun med. Til tider tør hun ikke gå på toilettet selv, og når vi skal i kælderen for at tage overtøj på om morgenen går hun absolut heller ikke i forvejen. Dette kan ligeså godt foregå ved højlys dag, som det kan om aftenen og lyset er tændt i hele huset.
Måske er det meget naturligt at der kommer en sådan periode i et barns liv? Vi ved det ikke, men er ved at være temmelig frustrerede over det.
Vi ser frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Tina