Den onde ammecirkel

13. november 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Den onde ammecirkel

Hejsa

Ja så er der igen dukket et spørgsmål op... TAK for dit sidste svar - det lettede på samvittigheden og det løser sig sikkert alt sammen.

Denne gang handler mit spørgsmål om vores evindelige natamninger der tilsyneladende ingen ende vil tage. Og nu skal det ende har jeg besluttet. For min skyld men også for lillepigens. Ingen af os får sammenhængende søvn nok og det er hårdt for os begge. Om nødvendigt må jeg stoppe helt med at amme.

Jeg har som tidligere nævnt ammet 100% til hun var 6 mdr. Hun har altid spist ved aftenputningen og mindst 1 gang mere om natten inden kl 6. Over de sidste par måneder (startende med mellemørebetændelse!) har hun optrappet sine krav om natten. Status er pt (i nat) ammes kl 20 (15 min -bryst 2 tibudt men ikke taget=mæt!)

Kl 22, kl 24, kl 02, 04.30 vågner hun og jeg kan simpelthen ikke få hende til at falde til ro uden en ammetår. Kl 6 står hun op- her vil hun (af gode grunde) ikke spise. Hun spiser ikke ret længe -jeg forsøger at liste hende af så hurtigt som muligt. Det lykkes nogle gange men sjældent. Ellers er det forfra.

Hun har efterhånden en meget fast vilje om dagen og der er ingen tvivl om at hun er en lille tøs med temperament (hvor hun så har det fra :o) ).

Når hun vågner om natten starter hun med det jeg kalder "klagelyde" ala jeg får ikke det jeg gerne vil. Så prøver jeg sutten, nusser, synger, vugger, tilbyder vand, og jeg ved ikke hvad jeg ikke gør- jeg tager hende dog ikke op. Gradvis kører hun sig selv op til at græde helt utrøsteligt, hikstende og helt færdig. Så nænner jeg ikke mere og hun får sin ammetår. Afbryder jeg den for tidligt starter vi forfra. Det længste jeg har ladet hende græde (med mor ved siden og alskens trøst) er en time. Der synes jeg hun var kørt for meget op til at være i stand til at falde til ro.

Jeg har snakket med min sundhedsplejerske der vil have at hun får en kold tyrker. Jeg er som tidligere nævnt alene med min datter i hverdagene så det må blive mig der skal. Men jeg nænner det ærlig talt ikke og jeg er helt sikker på at hun kan skrige en helt nat. Hun har før ligget vågen både 3 og 4 timer.
Er der bare ikke andre metoder?

Status om dagen er at hun er startet dagpleje for små 3 uger siden og det går fint. Hun græder lige når jeg går men er stoppet inden jeg når helt ud. Græder igen når jeg henter hende. Derimellem er der ifølge dagplejemor ingen problemer. Hun er helt sig selv når jeg henter hende men naturligt nok mere morsyg især de første par timer.

Du vil sikkert gerne vide hvad hun spiser på en dag og det er som følger:

Står op 6.45 hvor hun ikke tilbydes ammetår. Vågner hun før ...

Annonce

... tilbydes hun men er sjældent sulten.
Kl 7.45 spiser jeg morgenmad og hun tilbydes havregrød med frugtmos. Spiser max 1 dl. Vand at drikke.
kl 9 tilbyder dagplejer havregrød og lidt brød. Spiser godt (men afhænger lidt af morgenmaden)
kl 11.30 ca får hun frokost og spiser 1-1½ skive gulerodsrugbrød (levebrød) med leverpostej. Frikadeller i tern, agurk at gnave i, lidt mandarinbåde eller anden frugt at tygge i. Sødmælk i kop.
kl 15 tilbydes hun ½ grahamsbolle med ostehaps/ frugtgrød og bolle at gnave i/youghurt og bolle. Spiser sjældent ret meget af bollen. Mælk af kop.
kl 18 spiser vi aftensmad. Får som basis 2-3 dl kartoffelmos (svinger meget) og smager på hvad vi end spiser. Sidder med så meget som muligt selv. Vand at drikke.
kl 19.30 ammes og puttes. Er vågen når hun puttes.
Herefter hersker der kaos.
Det virker som om hun ikke kan falde i søvn uden at få brystet i munden men omvendt virker det også som om hun er sulten (især efter midnat).

Jeg har forsøgt at afkorte ammetårene om natten men det virker tilsyneladende ikke for det bliver værre og værre. Der er ingen tvivl om at hun er bange for at jeg ikke er der for hende men selv hvis jeg tager hende op og sidder med hende/ligger med hende græder hun videre indtil hun får sit bryst! Så er der ro. Udover at jeg er bange for appetitten om dagen er det enormt hårdt for os begge. Hun er meget træt hele formiddagen og det er jeg selvsagt også.

Men hvad gør jeg? Skal vi til den "kolde tyrker"? Jeg nænner det næsten ikke men jeg ser snart ikke andre udveje. Det er mest timingen i forhold til dagplejestart der er lidt hård. Men omvendt går det jo den forkerte vej. Jeg vil meget gerne have det løst inden vi skal flytte og skifte dagplejer så vi ikke får trappet yderligere op i den situation.

HVIS det er løsningen hvordan gør jeg så? Skal vi af med alle amninger på en gang? Kan hun skelne hvis jeg f.eks. til at starte med beholder kl 20 og 22.30 men nægter hende resten af natten? Min sundhedsplejerske foreslog total stop og at jeg så serverede grød kl 5 om nødvendigt. Men hvor længe kan hun undvære mad når hun ikke er vant til det, er 9 timer (fra 20-5) ikke længe?

Jeg vil helst selv beholde ammetåren når vi putter lidt endnu (til vi er flyttet og har fået ro på hverdagen igen). For mig vil det optimale være en kl 20 amning og en godmorgen tår.

Det skal forresten lige siges at at vi har været til ørelæge så sent som i går og ørene er helt som de skal være (SKØNT!)

Jeg håber du kan forstå alle mine overvejelser- det er svært at skrive det helt klart for det er skisme lidt frustrende og kaotisk.

På forhånd tak

"lillepigens mor"

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder