Svar: Moralsk opbakning
13. november 2007
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Okay det positive i det du skriver er: "3 bab og så sov hun i 2½ time" - det lyder jo godt. Det handler ikke om at hun så har fyldt sig med mælk, men viser at hun faktisk godt kan klare sig uden brystet (læs mælken) og når alt andet ikke virker og lillepigen skriger, så giv hende den babs og få hende rolig. Man skal jo heller ikke være rigid og I skal da bestemt ikke sidde og græde begge to - det er jo helt uholdbart, så må du amme lidt mere:o)
Jeg sender dig en plan for dagen, så du har en idé om, hvordan dagen kunne forløbe (uden amning) og således se, hvordan du forhåbentlig kan komme lidt videre. Jeg tænker nemlig at det er vigtigt at du i stedet for brystet, erstatter med andet, afleder osv. så I på den måde får amningerne væk i løbet af dagen.
Morgen 8: Havregrød, lavet med mælk, og mælk af kop
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, lidt marmelade, ost, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop
Puttes til formiddagslur, giv hende evt lidt at drikke først, sæt hende i barnevognen, hvor hun starter med at sidde op, kigge sig omkring, følge med i verden og når hun så virker træt og putteklar, så læg hende ned og få hende på den måde til at sove uden amning. Hvis hun manger noget i munden, så giv hende en bolle, et stykke frugt eller lignende hun kan sidde med imens I kører
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af forskelligt grønt, rester fra aftensmaden osv. Vand af kop
Puttes til middagslur omkring kl. 14 igen evt give hende lidt at drikke først og sætte hende i vognen, hvor du kører hende en tur, så hun atter forsøges at få til at sove uden at få brystet først.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk, A38, cultura eller lignende, evt. med frugtmos, banan, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, frisk frugt i stykker, vand af kop
Aften 18: Aftensmad som I spiser, kød, fisk, ris, pasta, grøntsager, sovs af forskellig slags. En portion frugtgrød med mælk på til dessert.
Og så kan du amme, am for guds skyld! og Put hende så, så hun forhåbentlig får en rolig nat.
Et dejligt ammeforløb skal naturligvis ikke sluttes med ulykkelighed og voldsom gråd, hverken for mor eller barn. Jeg håber at ovenstående plan kan hjælpe dig til at se, hvordan du kan gribe dagen an og håber at du således er hjulpet lidt videre på vej. Og så er det helt okay at du giver hende brystet kortvarigt, hvis det er det eneste som dur, sådan må det være:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske