Svar: Moralsk opbakning

13. november 2007

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Okay det positive i det du skriver er: "3 bab og så sov hun i 2½ time" - det lyder jo godt. Det handler ikke om at hun så har fyldt sig med mælk, men viser at hun faktisk godt kan klare sig uden brystet (læs mælken) og når alt andet ikke virker og lillepigen skriger, så giv hende den babs og få hende rolig. Man skal jo heller ikke være rigid og I skal da bestemt ikke sidde og græde begge to - det er jo helt uholdbart, så må du amme lidt mere:o)

Jeg sender dig en plan for dagen, så du har en idé om, hvordan dagen kunne forløbe (uden amning) og således se, hvordan du forhåbentlig kan komme lidt videre. Jeg tænker nemlig at det er vigtigt at du i stedet for brystet, erstatter med andet, afleder osv. så I på den måde får amningerne væk i løbet af dagen.

Morgen 8: Havregrød, lavet med mælk, og mælk af kop

Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, lidt marmelade, ost, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop

Puttes til formiddagslur, giv hende evt lidt at drikke først, sæt hende i barnevognen, hvor hun starter med at sidde op, kigge sig omkring, følge med i verden og når hun så virker træt og putteklar, så læg hende ned og få hende på den måde til at sove uden amning. Hvis hun manger ...

Annonce

... noget i munden, så giv hende en bolle, et stykke frugt eller lignende hun kan sidde med imens I kører

Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af forskelligt grønt, rester fra aftensmaden osv. Vand af kop

Puttes til middagslur omkring kl. 14 igen evt give hende lidt at drikke først og sætte hende i vognen, hvor du kører hende en tur, så hun atter forsøges at få til at sove uden at få brystet først.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Eftermiddag 16: En portion tykmælk, A38, cultura eller lignende, evt. med frugtmos, banan, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, frisk frugt i stykker, vand af kop

Aften 18: Aftensmad som I spiser, kød, fisk, ris, pasta, grøntsager, sovs af forskellig slags. En portion frugtgrød med mælk på til dessert.

Og så kan du amme, am for guds skyld! og Put hende så, så hun forhåbentlig får en rolig nat.

Et dejligt ammeforløb skal naturligvis ikke sluttes med ulykkelighed og voldsom gråd, hverken for mor eller barn. Jeg håber at ovenstående plan kan hjælpe dig til at se, hvordan du kan gribe dagen an og håber at du således er hjulpet lidt videre på vej. Og så er det helt okay at du giver hende brystet kortvarigt, hvis det er det eneste som dur, sådan må det være:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger